12 narzędzi do zwiększania sprzedaży B2B - na przykładzie Sellwise.pl


Szymon Negacz

Konsultant, Trener Sprzedaży i właściciel SellWise


29 lipca 2018

Z artykułu

Dowiesz się

  • Jak generować leady B2B przez stronę internetową?
  • Jakie narzędzia wspierają sprzedaż B2B?
  • Czy system marketing automation się przydaje?
  • Sama pozycja w Google to nie wszystko.

Ostatnio w Sellwise dostaję coraz więcej zapytań dotyczących oprogramowania, które w założeniu ma pomóc w sprzedaży. Pytania dotyczą wielu obszarów – od doboru oprogramowania do konkretnej sytuacji biznesowej, po doradztwo jak lepiej użyć istniejącego. Zastanawiało mnie to, ponieważ nie mam wcale żadnej usługi o tej nazwie, zupełnie tego nie promuję, więc mówiąc wprost – rynek poszukuje takiej wiedzy. Wczoraj zdałem sobie sprawę, że ja sam mam wiele różnych usług i narzędzi informatycznych podpiętych do Sellwise. Sam nie wiem jak i kiedy to się stało.

Na potrzeby tego artykułu, przeliczyłem, że w ciągu ostatniego miesiąca tą kombinacją wygenerowałem dokładnie 34 leady tylko online, w bardzo wąskiej branży, jaką jest doradztwo i konsulting w sprzedaży B2B. Niektóre narzędzia pomagają je pozyskiwać a inne opiekować się nimi. Jesteście ciekawi?

 

Oprogramowanie i usługi IT w sprzedaży B2B

Artykuł będzie dotyczył wszystkich, nawet najprostszych rozwiązań czy usług, których używam w Sellwise. Wierzę, że nawet najmniejsze czynniki mogą mieć wpływ na ostateczny efekt, więc postaram się niczego nie pominąć.

Główne źródło moich leadów i sprzedaży, to właśnie niniejsza strona internetowa, która jest widoczna w Google  na wysokich pozycjach i odpowiednio prowadzi użytkowników, którzy na nią trafiają. Z tego powodu duża część poniższych rozwiązań będzie związana z samą stroną i jej optymalizacją.

Uważam, że bardzo wiele firm w Polsce pomija te cenne źródło sprzedaży. Często wynika to z niewiedzy i obszerności samego zagadnienia.

 

Platforma CMS

Moja strona internetowa, jest oparta o jedną z najbardziej popularnych – Wordpress. Nic wielkiego. Mówi się, że już 30% całego internetu jest oparte o Wordpressa. Główne czynniki, które mnie do niego przekonują to stabilność, łatwość modyfikacji i dostosowania do moich potrzeb.

Motyw do Wordpressa

Nie zdecydowałem się na zewnętrzne projektowanie strony. Później zarządzanie stroną, stworzoną przez firmę trzecią wiąże się z samymi problemami. Każda zmiana jest płatna, trzeba na nią czekać a to utrudnia prowadzenie biznesu. Dlatego zdecydowałęm się na samodzielne budowanie strony w oparciu o motyw. Nie warto na nim oszczędzać. Dobry motyw to klucz do sukcesu, ponieważ odpowiednie dostosowanie do google’a, wsparcie czy optymalizacja szybkości działania strony są obecnie bardzo istotne. Moją stronę zbudowałem w oparciu o platformę – Uncode. Koszt to 59 dolarów.

Certyfikat SSL

Nie wiem na ile to prawda, ale Google ponoć bardziej honoruje, strony objęte Certyfikatem SSL. W Sellwise używam COMODO Standard SSL. Jego koszt to około 110 zł netto.

Hosting

Na samym początku używałem serwera na Nazwa.pl, w kwocie około 600 zł netto rocznie. Niestety podczas optymalizacji prędkości ładowania strony, wyraźnie było widać, że czas odpowiedzi serwera jest zbyt długi. Co więcej, Gzip (kompresja strony) nie działała, a pomoc w Nazwie twierdziła, że to nie ich wina. Teraz przeniosłem się na Zenbox.pl i jestem bardzo zadowolony. Wszystkie problemy zniknęły, Gzip działa, odpowiedź serwera jest ok, a koszt to już tylko 150 zł netto rocznie.

WP Fastest Cache

To rozwiązanie w wersji płatnej pozwoliło mi przyspieszyć czas ładowania strony o kilka sekund. Wersja darmowa niestety nie była aż tak dobra. W międzyczasie kupiłem wiele wtyczek, które na szczęście udało mi się zwrócić, bo ich efekty były gorsze niż darmowa wersja Fastest Cache. Koszt to 40 dolarów.

Marketing Automation

I zbliżamy się do konkretów. System marketing automation pozwala mi na kompleksową obsługę marketingową mojego biznesu. Pozwala mi pozyskiwać leady na wiele sposobów. Dla przykładu, badam kiedy użytkownik wczyta się w stronę i wtedy odpowiednim Pop-Upem proponuję, że mogę wytłumaczyć więcej szczegółów telefonicznie. Kiedy ktoś zamówi u mnie darmową konsultację, w systemie marketing automation widzę co dokładnie zwiedzał na mojej stronie. W samym systemie mogę też zarządzać leadami, automatycznie podgrzewać je mailowo i nie tylko. W Sellwise używam Sales Manago. Polecam założenie darmowego konta Demo używając linku poniżej:

https://www.salesmanago.com/info/pricing.htm?partnerId=d89f6580-4bbe-4271-98fa-6f4136b123ef

ZAŁÓŻ DARMOWE KONTO

 

Monitorowanie ruchu na stronie

W Sellwise używam oczywiście Google Analytics – jak wszyscy. Zawsze sprawdzam 3 najważniejsze dla mnie zakładki. Odbiorcy – żeby widzieć ile i jakich odbiorców było na mojej stronie. Źródło/Medium – żeby wiedzieć skąd ten ruch pochodzi. Zachowanie / Wszystkie Strony – żeby sprawdzić co ten ruch robił na mojej stronie. To źródło niemal nieskończonej ilości wniosków. Wiele z nich powodowało, że musiałem przebudować część mojej strony. Wyraźnie było widać, że ruch utyka w pewnym miejscu i nie zwiedza strony dalej.

 

Monitorowanie ruchu z wyszukiwarki Google

Dodatkowo do Google Analytics, używam Google Search Console, które pokazuje mi dokładnie jak mi idzie pozycjonowanie. Widzę ile razy dziennie moja strona pojawiła się w Google i ile razy została kliknięta. Wyniki mogę przeglądać z setek różnych perspektyw. To narzędzie pomaga mi w takim pisaniu mojej strony, żeby była widoczna. Nie korzystam z żadnych usług pozycjonowania, a moje wyniki zdecydowanie rosną, co widać na screenie poniżej.

 

Monitorowanie pozycji w Google

Powyższe narzędzie niestety nie umożliwia mi śledzenia pozycji haseł, na których mi zależy. Dla przykładu, 4 miesiące temu, nagle wiele z nich spadło. Jak się okazało, winą był błąd na mojej stronie, który musiałem szybko wyeliminować. W Sellwise używam cmonitor.pl. Jego cena to 20 zł netto miesięcznie.

 

Tłumaczenie strony

To rozwiązanie, które aktualnie wdrażam w Sellwise. Użyję do tego popularnego narzędzia WPML, które w wygodny sposób pomaga zarządzać tłumaczeniami na stronie oraz dostosować ją w taki sposób, by wszystko było czytelne dla Google. Koszt to 79 dolarów.

 

Monitorowanie internetu

Lubię się włączać do dyskusji, które bezpośrednio dotyczą tematów, w których się specjalizuję. Pozwala mi to generować leady, w ich naturalnym środowisku – czyli tam, gdzie ktoś pyta o rozwiązanie swojego problemu. Do monitorowania internetu na frazy, które mnie interesują, używam Brand24. Koszt to 149 zł netto miesięcznie.

 

System CRM

W Sellwise używam systemu CRM, do którego automatycznie trafiają wszystkie kontakty wypełnione na mojej stronie. W zależności od ich typu, w CRMie tworzy się odpowiednia sekwencja zadań, które mam do wykonania. Bardzo skrzętnie ewidencjonuję wszystkie szanse sprzedaży, razem z ich kamieniami milowymi. Pozwala mi to na prognozowanie mojego przychodu w najbliższych miesiącach. Niestety, z racji tego, że polecam systemy CRM zawodowo i dla każdego pasuje inny system, nie podam nazwy tego używanego przeze mnie. Odsyłam do mojego Rankingu CRM, dzięki niemu można dobrać system najlepszy dla siebie.

Ranking najlepszych systemów CRM dla MŚP 2018

 

Podsumowanie

Narzędzia do rozwoju sprzedaży, są głównie kojarzone ze sprzedażą B2C. Marketerzy głowią się jak w sklepach internetowych sprawić, żeby użytkownicy zostawili jak najwięcej pieniędzy. Co ciekawe temat tego typu narzędzi w B2B, to wciąż bardzo duży obszar do rozwoju. Wiele firm w Polsce ma po prostu stronę wizytówkę, której nie widać w Google oraz nie ma na niej żadnego pomysłu na to, żeby łapać leady i zwiększać sprzedaż.

Użycie powyższych narzędzi to dobry początek, ale do wdrożenia wciąż jest wiele. Niedługo kolejna część!

 

A Ty chcesz żeby Twoja strona internetowa sprzedawała? 

Zamów darmową konsultację telefoniczną i zapytaj jak można użyć tych narzędzi w Twoim biznesie.

 

Pozdrawiam,

podpis