Ranking najlepszych systemów CRM dla MŚP 2018


Szymon Negacz

Konsultant, Trener Sprzedaży i właściciel SellWise


5 marca 2018

Customer Relationship Management. W skrócie – CRM. Pod tą niepozorną nazwą kryje się rynek warty ponad 25 miliardów dolarów, który cały czas rośnie. Z tego powodu systemy CRM, powstają jak grzyby po deszczu. Niestety nie ułatwia to sprawy osobom zainteresowanym wyborem najlepszego rozwiązania CRM dla małej i średniej firmy. W Sellwise bardzo często słyszę pytanie: „Jaki CRM będzie dla mnie najlepszy?”. Dlatego postanowiłem wyjść mu naprzeciw i prezentuję:

Pierwszy w Polsce ranking systemów CRM w chmurze dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Uwaga! Artykuł jest długi, ale jeżeli szukasz odpowiedniego CRM-u, znajdziesz w nim wiele przydatnych informacji.

 

Co to jest CRM?

Na CRM składa się zestaw procedur oraz narzędzi istotnych w zarządzaniu kontaktami z klientem. Często CRM-em nazywa się także strategię biznesową, która polega na wprowadzenia filozofii i kultury biznesu skierowanej „na klienta”, co ma zapewnić długoterminowe korzyści dla obu stron.  Natomiast systemy CRM w chmurze to narzędzia pomagające zarządzać pracą związaną z kompleksową obsługą klienta i są źródłem informacji potrzebnych do podejmowania odpowiednich decyzji i działań w jednym miejscu.

Założenia testu

Poniższy ranking nie bada wszystkich CRM-ów na rynku, bo nie sposób to zrobić. Przetestowałem tylko rozwiązania w chmurze, dostępne na wyciągnięcie ręki. Chmura posiada wiele zalet. Do najważniejszych należy brak inwestycji na początku i brak kosztów utrzymania infrastruktury. Badania z 2015 roku, pokazują, że już wtedy ponad 50% firm używało systemów CRM w chmurze – popularność tego rozwiązania nie słabnie.

Na potrzeby testu przyjąłem, że szukam CRM-u dla działu sprzedaży w firmie działającej na rynku B2B.  Dział składa się z łącznie 5 użytkowników systemu. Firma dysponuje budżetem do 350 zł netto miesięcznie. Mimo że to mała kwota, nasz teoretyczny dział sprzedaży ma swoje wymagania. Rozwiązanie oprócz działania w chmurze powinno mieć możliwość dostosowania funkcji do procesu sprzedażowego w firmie i perspektywy rozwoju na przyszłość, kiedy dział urośnie.

Badane firmy

Do dzisiejszego rankingu zakwalifikowało się 10 najlepszych rozwiązań. Piszę to celowo. Nie dajcie się zwieść. Dostanie się do TOP 10 wśród tak wielu rozwiązań, to istotne dokonanie. Każdy z przebadanych CRM-ów, które znajdziecie w tym rankingu, jest rozwiązaniem wartym uwagi. Rolą czytelnika jest odnalezienie wśród nich tego, który najlepiej wpisuje się w wymagania konkretnej organizacji.

Wszystkie systemy CRM poniżej posiadają funkcje:

  • Karta kontrahenta z historią zdarzeń.
  • Responsywną wersję dopasowaną do przeglądarek na telefonach.
  • Dostęp na podstawie ról (np. inne uprawnienia dla kierownika, inne dla handlowca).
  • Planowanie pracy w kalendarzu w formie zadań do wykonania.
  • Tworzenie raportów ze wszystkich danych w systemie.
  • Możliwość rozbudowy na indywidualne zamówienie.
  • Wsparcie dla użytkownika (najczęściej w godzinach od 8 do 17, w formie mailowej i telefonicznej).
ZOBACZ NAJNOWSZY RANKING 2019

Pod powyższym przyciskiem dostępny jest nowszy ranking systemów CRM.

Kliknij logo, aby przejść do opisu

Przejdź do opisu kategorii

Ilość punktów według SELLWISE

31

31

29

29

29

27

26

21

21

20

DARMOWY TESTTestTestTestTestTestTestTestTestTestTest
Cena użytkownik / miesięcznie59 zł69 zł39,9 zł38 zł29 zł64 zł21 zł49 zł49 zł29 zł
Przestrzeń na pliki3 GB / userBez limituBez limitu10 GB / user10 GB / userBez limituBez limituBez limitu2 GB / userBez limitu
Czas ładowania strony5,3 s5,2 s3 s4,3 s2,3 s3,9 s4,8 s6,2 s7,5 s5,8 s
Czas dodania kontrahenta i kontaktu36,48 s28,26 s28,74 s27,12 s29,1 s38,08 s30,13 s38,1 s40,66 s47,64 s
Czas dodania szansy sprzedaży26,88 s13,31 s18,16 sbrak28,39 s21,88 s19,31 sbrak18,34 s16,25
Łatwość użytkowania (od 1 do 5)5254454253
Elastyczność (od 1 do 5)4535433322
Wersje językowe (ilość)3112421132
Wsparcie wielu walut
Integracja z pocztą
Dostępne API
Gotowa integracja z programami księgowymi
Integracja z narzędziami marketingowymi
Szanse sprzedażowe
Graficzny lejek sprzedaży
Integracja z kalendarzem
Aplikacja mobilna
Monitoring celów w systemie
Możliwość wysłania mailingu
Moduł ofertowania
Katalog produktów
Integracja z VOIP
DARMOWY TESTTestTestTestTestTestTestTestTestTestTest

Potrzebujesz wsparcia przy profesjonalnym wdrożeniu systemu CRM? Kliknij poniżej.

Usługa doboru i wdrożenia systemu CRM

Szukasz większego lub dedykowanego systemu? Nasz specjalista pomoże Ci dobrze wybrać.

Wyrażasz zgodę na kontakt telefoniczny w celu obsługi niniejszego zgłoszenia. Wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez www.sellwise.pl oraz na wykorzystanie komunikacji email w celach marketingowych.(Polityka Prywatności).

Prezentowane systemy CRM, różnią się od siebie. Trudno wśród nich znaleźć dwa podobne rozwiązania, co nie ułatwia sprawy. Żeby usprawnić wybór, poniżej krótko opisałem każdy z systemów i dodałem informację o dodatkowych funkcjach. Może mieć to istotne znaczenie przy ostatecznym wyborze.

Uwaga!

Przy niektórych systemach znajdują się linki afiliacyjne do wygenerowania wersji próbnej CRM-u. Jeżeli skorzystasz z tego linku i później zdecydujesz się na zakup, część z wniesionej przez Ciebie opłaty pomoże mi finansować kolejne przedsięwzięcia. Sama wysokość opłaty się nie zmienia. Z góry dziękuję za wsparcie!


Systemy CRM - Top 10

Livespace


Przetestuj Livespace przez 14 dni za darmo

Livespace to niewątpliwie dopracowane rozwiązanie, a praca z nim to prawdziwa przyjemność. Pulpit wita użytkownika nie tylko informacją o tym, co należy zrobić, żeby zrealizować cel, ale również współdzieloną ścianą, zadaniami do wykonania oraz Asystentem, który pilnuje, żeby o niczym nie zapomnieć. Widać na pierwszy rzut oka, że nad interfejsem systemu pracował utalentowany zespół UX.

Livespace jest mocno ukierunkowany, to po prostu CRM i aż CRM. Widać wyraźnie, że właściciele od początku chcieli stworzyć dobry system i nie był to „wypadek przy pracy”.

Silne strony

  1. Przyjazny UX i duża łatwość użytkowania.
  2. Aplikacja mobilna.
  3. Dobra elastyczność w dostosowaniu do własnych potrzeb.
  4. Monitoring realizacji celów.
  5. Możliwość prognozowania.
  6. Integracja z SALESmanago i VOIP.

Słabe strony

  1. Brak gotowych integracji z systemami ERP lub księgowymi.
  2. Oferty dla klientów trzeba przygotowywać poza systemem.
  3. Dość długie czasy dodania kontrahenta, kontaktu, szansy sprzedaży.
  4. Limitowana przestrzeń na pliki.

Potrzebujesz więcej czasu na testy Livespace niż 14 dni?

Skontaktuj się z nami!

Synergius CRM


Przetestuj Synergius CRM przez 30 dni za darmo

Synergius jest częścią większego ekosystemu. To niewątpliwie najbardziej konfigurowalny CRM w stawce. Mimo że system jest „pudełkowy” to liczba opcji, które można ustawić według własnych wymagań, imponuje. Z tego powodu, będzie w stanie obsłużyć nie tylko małe, ale również dość duże działy ze skomplikowanym procesem. Co bardzo istotne, istnieje możliwość migracji do rozwiązania dedykowanego dla większych firm – Aura Business.

Synergius również jako jedyny w zestawieniu ma gotowe integracje z najpopularniejszymi systemami księgowymi jak Symfonia, SubiektGT czy Optima.

Silne strony

  1. Mnogość opcji konfiguracji systemu.
  2. Rozbudowane rozwiązanie ze wszystkimi najważniejszymi funkcjami.
  3. Gotowe integracje z programami księgowymi.
  4. Możliwość migracji do większego rozwiązania.
  5. Nielimitowana przestrzeń na pliki.

Słabe strony

  1. Skomplikowany interfejs.
  2. Jedna wersja językowa.
  3. Brak integracji z VOIP i narzędziami marketingowymi.

Po podaniu hasła “Sellwise”, producent gwarantuje 10% rabatu na pierwsze zamówienie, niezależnie od ilości licencji. 

Csmart


Przetestuj Csmart przez 14 dni za darmo

Csmart to kolejne dobrze zaprojektowane rozwiązanie. Interfejs zachęca do pracy, a twórcy bardzo mocno skupili się na tym, żeby praca z ich narzędziem była szybka. System wyraźnie pokazuje cele, statystyki oraz zadania do wykonania. Wiem również, że trwają pracę nad ciągłą poprawą systemu oraz usprawnieniem jego funkcjonalności.

Csmart wyróżnia możliwość przygotowywania ofert w systemie oraz fakturowania, obsługi zamówień i zarządzania dokumentami.

Silne strony

  1. System pracuje szybko.
  2. Bardzo przyjemny interfejs i łatwość obsługi.
  3. Dodatkowe moduły.
  4. Atrakcyjna cena.
  5. Nielimitowana przestrzeń na pliki.

Słabe strony

  1. Jedna wersja językowa.
  2. Praca tylko w polskiej walucie.
  3. Ograniczona możliwość konfiguracji.

Firmao


Przetestuj Firmao przez 14 dni za darmo

Firmao to nie do końca CRM. Spokojnie można byłoby go nazwać małym ERP, który pomaga zarządzać kompleksowo małą firmą i jest to unikalne w ramach tego rankingu. Opisując jednak najpierw moduł CRM – rozwiązanie działa najszybciej w zestawieniu i jest czytelne. Do tego udostępnia rozwiązania, takie jak Callback lub Chat na stronie obsługiwany bezpośrednio w CRM, co jest rzadkością.

Warto rzetelnie testować Firmao, ponieważ posiada setki funkcjonalności. Niektóre z nich na początku są ukryte, żeby nie przytłoczyć użytkownika, więc warto poprosić konsultanta o pomoc.

UWAGA! Firmao zostało dodane do rankingu po  jego publikacji, właśnie z powyższego powodu. Niedostatecznie dokładnie przetestowałem rozwiązanie i jest to mój błąd, który niniejszym naprawiam!

Silne strony

  1. Najszybszy system w zestawieniu.
  2. Narzędzia – Callback, chat, voip.
  3. Funkcjonalność małego ERP.
  4. Moduł ofert i umów.
  5. Elastyczność.
  6. Atrakcyjna cena.

Słabe strony

  1. Brak szans sprzedaży.
  2. Limitowana przestrzeń na pliki.

Sugester


Przetestuj Sugester przez 30 dni za darmo

Sugester to dobry CRM, który powinien zaspokoić potrzeby większości małych i średnich firm. Ponadto jako jedyny w rankingu ma cechy rozwiązania również marketingowego. Sugester umożliwia wstawienie np. chatu na stronę lub formularzy. Dane po uzupełnieniu przez użytkownika od razu trafiają prosto do CRM-u.

Dodatkowo Sugester umożliwia zarządzanie dokumentami od ofert po umowy, zarządzanie czasem pracy, integruje się z fakturownia.pl, posiada rozbudowany moduł do mailingu i nie tylko.

Silne strony

  1. Wiele wersji językowych.
  2. Wiele dodatkowych modułów.
  3. Czytelny i przyjemny interfejs.
  4. Integracja z narzędziami marketingowymi.
  5. Integracja z VOIP.
  6. Atrakcyjna cena.

Słabe strony

  1. Brak integracji z kalendarzem.
  2. Brak monitorowania celów w systemie.
  3. Praca tylko w polskiej walucie.
Wróć do rankingu

InStream


InStream to bardzo czytelny system. Posiada wszystkie funkcje CRM-u, których oczekiwałby typowy szef sprzedaży. W tym narzędziu wyróżnia się obsługa leadów, bardzo przyjemna możliwość zautomatyzowania komunikacji z klientami oraz helpdesk. Fanom social sellingu spodoba się funkcja monitorowania klientów w social mediach.

Co ciekawe, InStream jako jedno z niewielu rozwiązań wyraźnie kieruje swoje działania za granicę, co daje nadzieję na to, że system z czasem będzie coraz bardziej dopracowany.

Silne strony

  1. Nieograniczona przestrzeń na pliki.
  2. Łatwość użytkowania.
  3. Dwie wersje językowe.
  4. Monitoring celów w systemie.
  5. Dodatkowe moduły.

Słabe strony

  1. Brak dostępnego API.
  2. Brak modułu ofert.
  3. Brak gotowych integracji.
Wróć do rankingu

InFirma


inFirma to najbardziej konkurencyjne cenowo oprogramowanie CRM w rankingu. Na szczęście niska cena, nie idzie w parze z niską jakością. inFirma posiada wszystkie najważniejsze dla CRM-u funkcje.

Oprogramowanie umożliwia zarządzanie dokumentami, generowanie faktur, ofert, umów, a pulpit pokazuje wszystkie najbardziej potrzebne informacje. Ciekawe jest oznaczanie klienta na mapie, które pomaga w organizowaniu optymalnych delegacji.

Silne strony

  1. Nieograniczona przestrzeń na pliki.
  2. Możliwość generowania faktur i dokumentów.
  3. Zaznaczanie klienta na mapie.
  4. Dobre czasy pracy z systemem.

Słabe strony

  1. Brak dostępnego API.
  2. Jedna wersja językowa.
  3. Brak gotowych integracji.
  4. Brak monitorowania celów.
Wróć do rankingu

CRM Vision


CRM Vision jest narzędziem, które oprócz podstawowych funkcji CRM-u, posiada również możliwość planowania projektów, rozliczania floty pojazdów, wystawiania faktur oraz kontrolę gospodarki magazynowej. Będzie to zatem idealne rozwiązanie dla firm, które oprócz funkcjonalności systemu CRM, chcą wdrożyć rozwiązanie o cechach małego ERP.

CRM Vision to zdecydowanie więcej niż typowy CRM.

Silne strony

  1. Wysyłka SMS do klientów i użytkowników.
  2. Nieograniczona przestrzeń na pliki.
  3. Zaznaczenie klienta na mapie.
  4. Możliwość rozbudowy systemu o dowolne pola.
  5. Dodatkowe moduły.
  6. Możliwość generowania ofert / zamówień / faktur.

Słabe strony

  1. Jedna wersja językowa.
  2. Brak integracji z systemami marketingowymi.
  3. Brak dostępnego API.
  4. Interfejs wymaga odświeżenia.

Entis.io


Entis.io jest systemem atrakcyjnym pod względem wizualnym. Interfejs i jego kolory wręcz uspakajają. Od samego początku przykuwa uwagę duża łatwość korzystania z systemu. Sposób obsługi lejka sprzedaży ucieszy każdego, kto ma w nim dużo szans sprzedażowych, a karta szansy od razu pokaże wszystkie najważniejsze informacje.

Od twórców wiem, że aktualnie pracują nad wersją 2.0, która będzie wyposażona w więcej funkcji.

Silne strony

  1. Wsparcie wielu walut.
  2. Czytelny lejek sprzedaży.
  3. Łatwość użytkowania systemu.
  4. Dostępność API.

Słabe strony

  1. Brak integracji z kalendarzem.
  2. Brak integracji z programami marketingowymi i księgowymi.
  3. Brak monitorowania celów w systemie.
Wróć do rankingu

JellyCRM


JellyCRM to prosty i funkcjonalny CRM. Na uwagę zasługuje integracja z VOIP oraz intuicyjny interfejs. Moduł raportowania umożliwia sprawne przeglądanie danych i wyciąganie odpowiednich wniosków. Szanse sprzedaży z definiowanymi etapami pomagają w monitorowaniu projektów prowadzonych z klientami. System sprawdzi się w małej firmie.

Silne strony

  1. Intuicyjny interfejs.
  2. Integracja z VOIP.
  3. Wsparcie wielu walut.
  4. Możliwość rozbudowy systemu o dowolne pola.

Słabe strony

  1. Brak integracji z systemami marketingowymi i księgowymi.
  2. Brak integracji z kalendarzem.
Wróć do rankingu

Podsumowanie


Wreszcie dotarliśmy do końca. Kiedy piszę te słowa, wiem już, że praca nad tym rankingiem zajęła mi ponad 120 godzin. Wierzę, że dzięki tej pracy, wielu z Was wybierze dla siebie najlepsze rozwiązanie i przez to skutecznie zwiększy przychody w swojej firmie.

Chciałbym podziękować wszystkim firmom, które zakwalifikowały się do Top 10 i pomogły w tym, aby ten artykuł powstał.

Mimo zapoznania się z rankingiem nie jesteś pewien, który system jest dla Ciebie idealny i nie wiesz, na co powinieneś zwrócić uwagę? Zamów darmową konsultację – ekspert Sellwise pomoże Ci w podjęciu dobrej decyzji!

Pozdrawiam,

Szymon Negacz

Założyciel i właściciel Sellwise.pl

Trener Biznesu, Konsultant, Informatyk i właściciel Sellwise.pl. Od samego początku kariery związany ze sprzedażą B2B. Wykorzystując wykształcenie informatyczne i doświadczenie we współpracy ze spółkami technologicznymi, w ostatnich latach rozwija działy sprzedaży w oparciu o nowoczesne technologie. Zajmuje się tworzeniem i wdrażaniem strategii sprzedażowych, wdrażaniem metod sprzedaży i zarządzania oraz skutecznie wspiera firmy w realizacji swoich celów biznesowych. Doświadczenie zdobywał, prowadząc kilkudziesięcioosobowe działy sprzedaży, które docierały do ponad 50 krajów w Europie i na świecie.

Opis kryteriów rankingu


Cena rozwiązania nie ma wpływu na punktację.

    1. Przestrzeń na pliki: nielimitowana – 1 punkt, limitowana – 0 punktów.
    2. Czas ładowania strony i ładowania okna logowania mierzony narzędziem gtmetrix.com.: do 4 sekund – 2 punkty, do 6 sekund – 1 punkt, powyżej – 0 punktów.
    3. Czas dodania kontrahenta i kontaktu. (Ręczne wpisanie danych firmy SELLWISE z adresem strony i numerem telefonu, średnia z 5 prób. Czas uwzględnia czasy ładowania oraz konieczność przejść między oknami. Wyniki mogą się różnić w zależności od metodyki mierzenia oraz ilości danych firmy): do 30 sekund – 2 punkty, do 40 sekund – 1 punkt, powyżej – 0 punktów.
    4. Czas dodania szansy sprzedaży. (Ręcznie wpisane szansy sprzedaży i podpięcie pod firmę SELLWISE, z podaniem kwoty, średnia z 5 prób. Czas uwzględnia czasy ładowania oraz konieczność przejść między oknami. Czasy mogą się różnić w zależności od metodyki mierzenia.): do 20 sekund – 2 punkty, do 30 sekund – 1 punkt, powyżej – 0 punktów.
    5. Łatwość użytkowania (Subiektywna ocena SELLWISE na podstawie jakości interfejsu, intuicyjność systemu): od 1 do 5 punktów.
    6. Elastyczność lub możliwość konfiguracji (Ocena na podstawie możliwości opcji do skonfigurowania, bezpośrednio związanych z funkcjonalnością CRM. Nie wlicza się możliwość konfigurowania modułów pobocznych.): od 1 do 5 punktów.
    7. Wersje językowe (liczba dostępnych wersji językowych): od 4 wersji językowych – 2 punkty, od 2 wersji – 1 punkt, 1 wersja – 0 punktów.
    8. Wsparcie wielu walut (możliwość dodawania szans w walutach innych niż PLN): 1 punkt – jeśli istnieje możliwość, 0 punktów – jeśli nie ma takiej możliwości.
    9. Integracja z pocztą: 1 punkt – jest, 0 punktów – nie ma.
    10. Dostępne API: 1 – udostępnione przez producenta, 0 punktów – nieudostępnione.
    11. Gotowa integracja z systemami księgowymi (typu Optima, Subiekt): 1 punkt – jest, 0 punktów – nie ma.
    12. Integracja z narzędziami marketingowymi (np. SALESmanago): 1 punkt – jest, 0 punktów – nie ma.
    13. Szanse sprzedażowe (możliwość tworzenia szans sprzedażowych w systemie na kontrahentach): 1 punkt – jest, 0 punktów – nie ma
    14. Graficzny lejek sprzedażowy (graficzna prezentacja szans sprzedażowych w systemie umożliwiająca zarządzanie): 1 punkt – jest, 0 punktów – nie ma
    15. Integracja z kalendarzem (np. Google/Outlook): 1 punkt – jest, 0 punktów – nie ma.
    16. Aplikacja mobilna: 1 punkt – jest, 0 punktów – nie ma.
    17. Monitoring celów sprzedażowych w systemie: 1 punkt – jest, 0 punktów – nie ma.
    18. Możliwość wysyłania mailingu: 1 punkt – jest, 0 punktów – nie ma.
    19. Moduł ofertowania (możliwość przygotowywania ofert w systemie CRM): 1 punkt – jest, 0 punktów – nie ma.
    20. Katalog produktów (możliwość umieszczenia produktów firmy w CRM-ie): 1 punkt – jest, 0 punktów – nie ma.
    21. Integracja VOIP (możliwość dzwonienia do klientów bezpośrednio z systemu): 1 punkt – jest, 0 punktów – nie ma

    SELLWISE zastrzega, że ze względu na ilość danych do przetworzenia, w rankingu mogły zostać popełnione błędy. Wszelkie pomyłki prosimy zgłaszać na adres: kontakt@sellwise.pl.