Czy warto pracować w sprzedaży?


Szymon Negacz

Konsultant, Trener Sprzedaży i właściciel SellWise


11 lutego 2017

Sprzedaż. Cóż za okropne słowo. Tfu! Mimo, że każdy lubi kupować, to nikt nie lubi kiedy coś mu się sprzedaje. Czym jest zatem sprzedaż? Mówiąc wprost, sprzedaż to wymiana pieniędzy na korzyści, które dla człowieka lub firmy, są warte więcej niż pieniądze, które muszą za nie zapłacić. A stąd już niedaleko do stwierdzenia, że sprzedaż to w istocie pomaganie innym. 🙂

Jak w takim razie określić samą pracę w sprzedaży?

Zastanówmy się nad tym. Jak wiele zawodów określa nasze polskie słowo sprzedawca? Kiedy idziesz do sklepu kupić pomidory, przy kasie spotykasz sprzedawcę. Chcesz kupić ubezpieczenie? Idziesz do agencji ubezpieczeń i obsługuje Cię sprzedawca. Jeżeli planujesz kupić samochód, pójdziesz do salonu, żeby doradził Ci sprzedawca. A może chcesz założyć firmę? Konto bankowe, pieczątki, sprzęt komputerowy, profesjonalne usługi – sprzedawcy czekają prawie za każdym krzakiem. Potem masz już wielką firmę i potrzebujesz wdrożyć rozwiązanie informatyczne – przyjedzie do Ciebie sprzedawca. Na samym końcu jesteś giełdowym potentatem i planujesz potężną inwestycję w specjalistyczny sprzęt za kilkadziesiąt milionów euro. Wtedy również odwiedzi Cię … sprzedawca.

Daleki jestem od decydowania, czy któryś z tych zawodów jest lepszy czy gorszy. Natomiast dzisiaj, chcę napisać o zawodzie sprzedawcy wybranym z pasji i własnej świadomości. O wszystkich tych, którzy są wykształconymi ekspertami w swoich dziedzinach i zdecydowali się na pracę z klientem. Czy dobrze zrobili? Nie byłoby im lepiej gdzieś indziej?

Dlaczego warto?

Jestem z jednej strony pasjonatem sprzedaży, ale z drugiej informatykiem o analitycznym umyśle. Dokładnie wiem dlaczego tu jestem i z przyjemnością pokażę Wam kilka ważnych dla mnie powodów. Zobaczycie dlaczego zdecydowałem się na karierę w sprzedaży. Nie wszystkich powodów byłem świadomy na samym początku. Teraz z perspektywy czasu, dużo łatwiej mi je spisać i przekazać dalej.

Adrenalina

Zdecydowanie najbardziej nieoczywisty powód ze wszystkich. Uczucie satysfakcji i towarzysząca mu adrenalina przy sprzedaży uzależnia. Ciężko to opisać komuś kto nie miał z tym do czynienia, ale każdy z czytelników, który kiedyś go zaznał, wie doskonale o czym mówię.

Nauka

Też dość nieoczywiste. Sprzedaż bardzo rozwija. W moim obecnym dziale obsługujemy klientów z sektora kopalń, FMCG, beauty, lotniczego, alkoholi i wielu innych. Rozmawiając z prezesami, czy dyrektorami tych firm – uwierzcie mi, można się bardzo dużo nauczyć. Najczęściej to wiedza, o której nie piszę się w książkach, przekazywana z pierwszej ręki, wraz z przykładami. Niezwykle to cenię.

Poznawanie ludzi

Zawód ten umożliwia poznanie dość dużej gromady osób. Po pewnym czasie okazuje się, że można tą gromadę w prosty sposób ze sobą powiązać i zabierać dalej do kolejnego miejsca pracy. Mając relacje i zaufanie, zdobyte przy wspólnych projektach, można później liczyć na siebie nawzajem.

Każdy dzień jest inny

Każdy projekt i każdy klient jest inny. To świetna praca dla ludzi, którzy nie znoszą rutyny. Ilość kombinacji klientów, rozwiązań, lokalizacji i problemów jest tak potężna, że nawet po kilkudziesięciu latach pracy, żaden dzień nie będzie taki jak poprzedni. Jeżeli codziennie parkujesz pod tym samym budynkiem firmy, na tym samym miejscu parkingowym, zasiadasz przy tym samym biurku, z tym samym kubkiem kawy i codziennie robisz to samo – pewnie czujesz, że tą odmienność można kochać.

Nienormowany czas pracy

Jestem ojcem i mężem. Nienormowany czas pracy pomaga mi w praktyce spędzić z małym i żoną więcej czasu. Wtedy kiedy trzeba, pracuje się dużo więcej i dłużej, zachowując jednak więcej czasu w inne dni tygodnia, lub miesiąca. Czas naturalnie w zależności od potrzeb można zainwestować w cokolwiek innego. Do tego sama motywacja ludzi z założenia jest sinusoidalna. Nienormowany czas pracy umożliwia wykorzystywanie tego w pełni.

Szkoła psychologii

Interesuję się psychologią. Marzą mi się studia z tego zakresu. Na dzisiaj jednak moje zainteresowanie karmię książkami i pracą właśnie. Praca w sprzedaży doskonale umożliwia uczenie się w praktyce zależności międzyludzkich i tego jak myślimy. Bycie dobrym psychologiem w tym zawodzie to niesłychana zaleta.

Pieniądze

Niewiele osób się do tego przyznaje. Kiedy pytam kandydata na rozmowie kwalifikacyjnej, “Dlaczego jesteś w sprzedaży?”, prawie zawsze słyszę odpowiedź “Bo lubię kontakt z klientem”. To tak ogólne i oklepane hasło, że ciężko mi się już potem skupić na rozmowie. Pieniądze też mają znaczenie. Profesjonalny, skuteczny i wykształcony sprzedawca, może często zarabiać więcej niż niektórzy dyrektorzy czy prezesi.

Efekty

I ostatnia dzisiaj zaleta – w mojej ocenie najważniejsza. To praca w której bycie miłym nie wystarczy. Bycie kolegą prezesa również. Nikt na dłuższą metę nie będzie w stanie mydlić oczu szefowi. Tutaj zawsze liczą się efekty, a nie znajomości i wielkie słowa. Nie liczy się ile masz lat ani w jakich godzinach pracujesz. Zawsze jest się ocenianym przez pryzmat efektów, które przynosi praca.

Jestem pasjonatem sprzedaży i jestem z tego dumny.

Jeżeli trafiłeś tutaj bo zastanawiasz się nad karierą w sprzedaży – napisz, chętnie pomogę.

 

Pozdrawiam,

Zachęcam do zapisania się do Newslettera – żadne nowości Cię nie ominą! 🙂