Jak być dobrym managerem? 5 cech, które Ci pomogą!


Szymon Negacz

Konsultant, Trener Sprzedaży i właściciel SellWise


18 lutego 2017

Manager XXI wieku. Ciężko go zrekrutować, a później jeszcze trudniej utrzymać. Zazwyczaj managerowie pochodzą z wewnętrznej rekrutacji, ale coraz częściej trzeba ich ściągać z zewnątrz. Mam szczęście, ponieważ prowadziłem zespół w jednej i drugiej sytuacji. Pracowałem również pod wieloma managerami obu typów. Przez ostatnie lata moja definicja dobrego managera zmieniała się kilka razy. Jak wygląda dzisiaj?

 

Jak zostać managerem?

W mojej pierwszej organizacji, gdzie później zostałem zrekrutowany na managera wewnątrz firmy, Prezes zaprosił mnie do gabinetu. Był najbardziej zapracowanym człowiekiem jakiego znałem, więc robił to bardzo rzadko, a mimo tego – pamiętam, że rozmowa była długa. Mówiliśmy o sytuacji w firmie i dziale, a ja czułem się doceniony, że interesuje go zdanie szeregowego pracownika. Rozmowa toczyła się po różnych torach, natrafiając w końcu na pytanie: Jaki moim zdaniem powinien być dobry manager? Nigdy wcześniej nie zastanawiałem się jakie kompetencje menadżerskie są ważne. Z perspektywy pracownika wiedziałem tylko, czy z kimś pracuje się dobrze czy nie. Szybko zacząłem szukać myślami moich najlepszych managerów. Nie wiedziałem co powiedzieć, cisza trwała już chwile a ja wciąż nerwowo szykowałem odpowiedź. “Autorytet” – w końcu odparłem. “Autorytet, pewność siebie i zdecydowanie” – dodałem. Niestety nie pamiętam, jak rozmowa potoczyła się dalej, ale utkwił mi w pamięci moment, kiedy zupełnie nie wiedziałem co powiedzieć.

Od tamtego dnia minęło trochę czasu. Teraz już wiem, że autorytet to nie jest kompetencja menedżera, a jego atrybut, który cechami można zdobyć. Pewność siebie i zdecydowanie też są istotne, ale chyba w każdym zawodzie. Krótko mówiąc, nie była to poprawna odpowiedź.

Dlaczego w ogóle odpowiedź jest taka istotna? Czemu od tak dawna szukam poprawnej odpowiedzi? Spójrzcie na dwa fakty poniżej.

  1. Ludzie opuszczają managerów, nie firmę.
  2. Zaangażowanie pracowników w pracę wzrasta wprost proporcjonalnie do kompetencji managera.

Oba fakty zostały zbadane i stwierdzone przez Instytut Gallupa. Pierwszy mówi, o tym, że “zły manager” jest pierwszym powodem ponad 50% osób, które zmieniają pracę. Ponad połowa z nas odchodzi w poszukiwaniu lepszego szefa! Drugi powód również zadziwia. Roczny koszt obniżonego zaangażowania pracowników, w samych tylko Stanach, to 450 miliardów dolarów! Ta liczba daje do myślenia. A już z pewnością uzmysławia, że odpowiedź na tytułowe pytanie jest bardzo istotna i kluczowa z perspektywy dzisiejszych organizacji. Więc jak być dobrym kierownikiem?

Poniżej przedstawiam moją listę najważniejszych cech dobrego lidera. Pewnie część zapyta czy sam je mam i odpowiedź brzmi – staram się. O nikim nie powiedziałbym, że jest idealnym managerem i dotyczy to również mnie. 🙂 Zaczynamy!

 Cechy dobrego managera:

5.Dobry manager potrafi delegować

Szczególnie młodzi managerowie wszystko chcieliby robić sami. Chcą udowodnić swoim szefom, że podjęli dobrą decyzję awansując ich lub zatrudniając. Biorą na siebie wiele zadań, bo są przekonani, że wszystko zrobią najlepiej. Nie wierzę w managerów, którzy mają potrzebę udowadniać całemu światu, że nieprzypadkowo są na tym miejscu a nie innym. Myślę, że ciężko zaufać kiedy manager sprzedaży chce być za wszelką cenę numerem jeden w zespole.

4.Dobry manager nie boi się pytać

Moim zdaniem faceci z założenia nie lubią pytać innych o radę. To pokazuje otoczeniu, że nie są dostatecznie “dobrzy” lub mądrzy. Znam wielu managerów, którzy są gotowi popełnić kosztowny błąd zamiast przyznać się do tego, że nie wiedzą jak dany problem rozwiązać. Z resztą ten blog, powstał z myślą właśnie o takich managerach. O ludziach, którzy są świadomi, że ich praca to duża odpowiedzialność, więc ciągle szukają odpowiedzi na pytania, na które nie znają odpowiedzi.

3.Dobry manager przyznaje się do błędu

Zastanawiałem się, czy połączyć ten punkt z poprzednim. Zdecydowałem jednak, że to zupełnie dwie różne cechy. Każdy z nas popełnia błędy, a już w szczególności manager. Praca na takim stanowisku wiąże się z bardzo wieloma decyzjami i nie wierzę, że każda z nich jest trafiona. Te decyzje często dotyczą innych ludzi, więc prawdziwy manager musi umieć przyznać się do błędu patrząc im prosto w oczy, zamiast udawać, że nic się nie stało.

2.Dobry manager jest sprawiedliwy

Nie ma nic bardziej frustrującego i wpływającego na obniżenie satysfakcji z pracy i zaangażowania, od faworyzowania części zespołu. Manager musi być sprawiedliwy. Wszystkich musi traktować równo, stawiać im równe wymagania i przez to pozwolić błyszczeć tym, którzy wykonują najlepszą pracę. To budzi świadomość, że tylko moja własna praca ma wpływ na to, jak będę oceniony i gdzie dotrę.

1.Dobry manager jest otwarty i komunikatywny

 

Tak błaha cecha na pierwszym miejscu?! Oj tak. Z pełną odpowiedzialnością. Bycie managerem większości z nas kojarzy się z autorytetem i formalnością. Manager powinien przychodzić w garniturze do pracy, wypowiadać się poprawnie i być wzorem cnót wszelakich. Błąd! Manager musi być przede wszystkim partnerem dla swoich podopiecznych. Musi być otwarty i budzić zaufanie. Komunikacja jest podstawą każdej relacji, również na linii szef – pracownik. Dobry manager wie i rozumie, że musi dobrze znać swoich podopiecznych i dawać im komfort rozmowy na każdy temat, również nie służbowy. Produktywne miejsce pracy to takie, gdzie ludzie czują się bezpieczni. Wystarczająco bezpieczni, żeby eksperymentować, móc popełniać błędy i dzielić się wszystkimi informacjami. Spójrzcie na wykres po lewej stronie.

Podsumowanie

Jeżeli jesteś managerem, mam nadzieję, że mój wpis dał Ci do myślenia. Celowo nie napisałem nic o takich cechach jak kreatywność, wiedza, pewność siebie, pracowitość czy wizjonerstwo. Moim zdaniem, nawet wszystkie te cechy naraz nie gwarantują sukcesu. Ja natomiast, zarówno Wam jak i sam sobie życzę, żebyśmy z każdym dniem byli lepsi w tym co robimy.

Zachęcam do subskrypcji – wtedy nie ominą Cię nowe wpisy.

 

Pozdrawiam,