Jakie narzędzia marketingowe wykorzystać?

Jakie narzędzia marketingowe wykorzystać?


Karol Kieżel

Konsultant Marketingu B2B


12 Stycznia 2021

Często słyszę pytanie: „Co jeszcze możemy zrobić?”. To naturalne, bo każda firma zaczyna od metod komunikacji marketingowej, które są jej najbardziej znane. Być może korzysta z nich konkurencja, a być może dlatego, że „każdy tak robi”. Zdarza się, że wybiera się narzędzie marketingowe, w którym czujemy się najlepiej. Jeżeli z łatwością przychodzi nam pisanie, tworzymy blog, jeżeli wolimy robić krótkie nagrania video, otwieramy kanał na YouTube. Gdy czujemy się dobrze w nagrywaniu podcastów, wybieramy właśnie tę drogę.

Z czasem jednak, szczególnie kiedy dopracujemy już jedną drogę komunikacji (choć znacznie częściej po prostu poszukując alternatyw) zaczynamy zastanawiać się nad wykorzystaniem innych narzędzi, metod komunikacji naszych treści marketingowych. Potraktujmy ten artykuł jako przybornik, listę, z w której każdy znajdzie coś dla siebie.

Zaczniemy od najbardziej oczywistych narzędzi marketingowych.

Strona internetowa

To właściwie podstawa obecnych działań e-marketingu. Trzeba pamiętać o jasnym podziale mediów marketingowych na własne i nabyte. Tylko we własnych mediach, takich jak strony www, mamy pełną kontrolę nad publikowanymi treściami oraz kontrolę nad wszystkimi aspektami technicznymi, nie wspominając o analityce na wyciągnięcie ręki dzięki bezpłatnemu Google Analytics (do analizy ruchu na stronie internetowej). O ile dbamy o te aspekty, możemy mieć pewność, że treści te nie znikną z dnia na dzień, czego nie gwarantuje nam YouTube, Facebook, czy inne serwisy, z których tak chętnie korzystamy. Strona internetowa jest również doskonałym nośnikiem dla innych narzędzi, których nie jesteśmy w stanie bez niej wykorzystać.

Ulotki

W dobie marketingu internetowego ulotki brzmią jak pieśń przeszłości. Tymczasem wiele biznesów, głównie o charakterze lokalnym, nadal korzysta z nich z dużym powodzeniem. Warto jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Oprócz przygotowania odpowiednich treści, musimy zadbać o dystrybucję. W końcu nie chodzi tylko o przedstawienie odpowiedniego komunikatu, ale również dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej. Dlatego zwykle rozdawanie ulotek przechodniom w ruchliwym miejscu to nie jest najlepszy pomysł. Osiągniemy tym efekt skali, ale procent właściwych rekacji może być niewielki. Znacznie lepiej skupić się na lokalizacji, która jest dla nas kluczowa (np. okolice naszego pubu w piątkowy wieczór) lub grupie docelowej (osiedla domów jednorodzinnych dla lokalnej firmy instalującej fotowoltaikę).

Reklama prasowa

Pomimo słabnącego znaczenia prasy, reklama prasowa nadal funkcjonuje w wachlarzu narzędzi marketera. W zależności od zasięgu danego tytułu, może być dosyć droga, choć i tak wiele tańsza niż reklama telewizyjna. Pierwszą rzeczą, o którą musimy się zatroszczyć, to grupa docelowa danego czasopisma. Często lepiej jest wybrać mniejszy zasięg, ale bardziej precyzyjny (prasa lokalna, pismo branżowe) niż zasięg ogólnopolski z proporcjonalnie większymi kosztami. Warto zadbać również o pomiar efektywności danego medium, prezentując tam odpowiednie wezwanie do działania oraz unikalne dane kontaktowe umożliwiające pomiar zwrotu z inwestycji. Jest to tym bardziej ważne im mniej nasze taktyki marketingowe są zdywersyfikowane oraz im mniejszy jest nasz budżet.

E-mail marketing

Choć jest już z nami od lat, wciąż wziąć doskonale sprawdza się jako narzędzie marketingowe komunikacji z klientami. Regulacje RODO sprawiły, że coraz bardziej musimy troszczyć się o jakość naszych baz kontaktowych, wysyłając im spersonalizowane treści i dobrze dobierać moment wysyłki. Dla firmy, która ma zebraną przez lata bazę klientów (i pozyskane odpowiednie zgody) rozpoczęcie działań e-mail marketingowych może być doskonałą taktyką. Jeżeli takiej bazy nie ma, warto zatroszczyć się o jej stworzenie jak najszybciej. Najczęściej objawia się w wysyłce wszechobecnych newsletterów, ale nie warto na tym się skupiać. W połączeniu z odpowiednimi lead magnetami możemy e-mail marketing wykorzystać na wiele innych, bardziej kreatywnych sposobów.

Eventy

Z różnych względów, eventy przechodzą obecnie ze świata realnego do sieci. Czasem z lepszym, a czasem z gorszym skutkiem. Z jednej strony mamy konferencje, które doskonale spełniają swoją rolę w formie transmisji video, a z drugiej organizatorów targów starających się stworzyć namiastkę fizycznego stoiska i prezentacji produktów. Trzeba mieć na uwadze, że nowa forma nie spełni się w każdym przypadku. Jeżeli mamy do czynienia z namacalnymi produktami, wymagającymi dotknięcia i dokładnego obejrzenia, to forma spotkania online może znacznie ograniczyć nasze możliwości oddziaływania na potencjalnych klientów. Event marketing ma niewątpliwą zaletę bezpośredniego kontaktu z grupą odbiorców, możliwością porozmawiania, odpowiedzenia na pytania, poznania wątpliwości dręczących naszych odbiorców. Takie informacje są bezcenne w komunikacji marketingowej, niezależnie od wykorzystywanego kanału.

Social Media

Jedno z narzędzi marketingu internetowego, które szeroko wykorzystywane jest ze względu na swoją popularność. Większość firm ma swój profil na Facebooku, znacznie więcej niż na LinkedIn, które może się wydawać bardziej „biznesowym” miejscem. Internet dał nam do wyboru różne media społecznościowe, od tych skoncentrowanych bardziej na tekstach, po takich, które oscylują wokół materiałów wizualnych. Rozważając rozpoczęcie aktywności w Social Media musimy zastanowić się gdzie znajdziemy naszą grupę docelową i jakiego rodzaju usługi czy produkty sprzedajemy. Część firm nie będzie miała najmniejszego problemu z nakręceniem video, inne będą musiały wejść na wyżyny kreatywności, by pokazać coś rzeczywiście interesującego. Poza tym starajmy się nie być we wszystkich Social Media jednocześnie. Lepiej ograniczyć media społecznościowe, budować społeczność w jednym medium porządnie, niż we wszystkich byle jak.

SEO

Pozycjonowanie w wyszukiwarce. Narzędzie marketingowe, które dla wielu przedsiębiorców jest owiane tajemnicą i traktowane jako bardzo niepewne. Nie do końca wiadomo w jaki sposób wybrać zestaw słów kluczowych na jakie chcemy się pozycjonować, nie do końca wiadomo jak znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Na szczęście z pomocą przychodzi oprogramowanie wspomagające analitykę wyników wyszukiwania (zaczynając od Google Search Console w duecie z Google Analytics) oraz odpowiedni Content Marketing mogący pozycjonować nas wyżej na określone słowo kluczowe w Google (wciąż królującego wśród wyszukiwarek). Warto wspomnieć, że żadne działania SEO nie dadzą nic na dłuższą metę bez odpowiedniej strategii content marketingu, zapewniającej treści o odpowiedniej jakości, przynoszące wartość naszym odbiorcom, a w efekcie wzrost ruchu na stronie internetowej. Jeżeli natomiast zrobimy to prawidłowo, stosunkowo niedrogim kosztem możemy zapewnić sobie stały napływ potencjalnych klientów z wybranych słów kluczowych.

Reklamy PPC

Czyli Pay Per Click lub CPC – Cost Per Click. Zaliczamy do nich m in reklamy Google Ads, FaceBook Ads, YouTube Ads oraz wykorzystujące inne platformy. Mogą to być sponsorowane wyniki wyszukiwania pojawiające się w wyszukiwarce, odpowiednio targetowane wpisy w mediach społecznościowych czy rozmaite banery pojawiające się podczas naszych wędrówek w sieci. Zasada jest prosta: po konfiguracji takiego typu reklamy, płacimy za każde kliknięcie i przekierowanie odbiorcy na wskazane przez nas medium (najczęściej strona internetowa lub jej podstrona). Jest to jedno z narzędzi umożliwiających osiągnięcie wymiernych efektów sprzedażowych, ale też mocno oblegane i w niektórych branżach również kosztowne. Korzystając z możliwości targetowania wybranej platformy otrzymujemy od razu dostęp do setek tysięcy odbiorców, a efekt ograniczony jest jedynie przez naszą kreatywność i umiejętność konfiguracji narzędzia. Jest to również metoda, która wymaga relatywnie niskich nakładów finansowych na starcie, choć osiągnięcie dobrych efektów może być już nieco bardziej kosztowne.

Gadżety

Mocno związane z Event Marketingiem, gadżety zmieniają swój charakter nie tylko ze względu na rozwój marketingu internetowego. Wszechobecne długopisy, smycze i pendrive’y, od których niejedna szuflada zarwała dno, jako mało wyrafinowane narzędzia marketingowe, ustępują miejsca bardziej wyrafinowanym przedmiotom, często tworzonym na określoną potrzebę. Należy pamiętać, że gadżet sam z siebie już od dawna przestał być argumentem stojącym za wybraniem naszej oferty. Trochę ze względu na powszechność, a trochę ze względu na to, że dobrze wykorzystany ma budować relację z klientami w miejsce taniego poczucia potrzeby odwzajemnienia się. Ponownie, istotne jest dla kogo tworzymy. Musimy znać swoją grupę docelową i oferować jej coś, co rzeczywiście będzie ciepło przyjęte i wykorzystywane na co dzień. Osobne narzędzia marketingowe to prezenty premium przesyłane do wybranych kontrahentów z różnych okazji. Tutaj można bardzo mocno popisać się kreatywnością i w miejsce kosza z czekoladkami przesłać np. personalizowaną powieść kryminalną, w której jednym z bohaterów jest adresat upominku (prezenty świąteczne od X-kom w 2020 roku). Wyjściem awaryjnym jest również wykorzystanie gadżetów w konkursach na social mediach i w kampanii marketingowych.

Marketing Szeptany

Często jest negatywnie kojarzony z manipulowaniem opiniami w sieci przez podstawione osoby, udzielające się w ramach rozmaitych stron internetowych i rekomendujące produkty udając ich rzeczywistych odbiorców. Niestety, takie zjawiska są również obecne, jednak sam Marketing Szeptany zbiera w swoich ramach znacznie szersze spektrum działań marketingowych. W zasadzie chodzi o to, by z pomocą potencjalnie niezależnych od nas kanałów przedstawić naszą ofertę w pozytywnym świetle. Możemy to osiągnąć nakłaniając naszych zadowolonych klientów do pozostawiania opinii, współpracy z influencerami, tworzeniu społeczności czy budowaniu grupy ewangelistów (osób, które samodzielnie, aktywnie i pozytywnie wyrażają się o naszych produktach lub usługach w ramach swojego zasięgu). To o czym warto pamiętać to dbałość o obiektywność przekazu. Jeżeli mamy pełną kontrolę nad treścią komunikatu, to staje się on mało wiarygodny. Lepiej jest pokazać kilka wad, niż prezentować nierealny, wymuskany obraz w jednym miejscu.

Sponsoring

Można określić to jako działania marketingowe, w którym w zamian za korzyści finansowe lub rzeczowe, pozytywny wizerunek sponsorowanego przekłada się pozytywny odbiór sponsora. Oczywiście najpopularniejszą formą jest sponsoring sportowy, ale możemy również wspierać talenty pozasportowe oraz różne instytucje. To narzędzie marketingowe sprawdza się tym lepiej, im bardziej grupa fanów czy osób zainteresowanych aktywnością sponsorowanego pokrywa się z naszą grupą docelową. To, o czym warto pamiętać, to że decydując się na taką formę promocji, w pewien sposób związujemy się wizerunkowo z określoną osobą lub podmiotem. Każda afera, kryzys, czy nieprzemyślane działania marketingowe mogą mieć wpływ na wizerunek naszej marki. Dlatego powinniśmy przygotować odpowiednio spisaną umowę, która w razie problemów da nam narzędzia marketingowe umożliwiające oczyszczenie naszego wizerunku (lub odciąć się od negatywnie postrzeganej sytuacji). Większość klubów sportowych jest obecnie bardzo dobrze przygotowana na współpracę sponsoringową i prezentuje ciekawe narzędzia marketingowe dla potencjalnych sponsorów. Wśród korzyści można znaleźć takie elementy jak wzmianki w klubowych social mediach, możliwość organizacji aktywności z kibicami czy prezentacja na banerach stadionowych lub strojach zawodników.

Public relations

Jako PR uznaje się szereg działań, które mają budować pozytywny wizerunek marki w mediach. Mówimy tutaj o planowaniu aktywności mogących przyciągnąć zainteresowanie dziennikarzy, ale także dbanie o odpowiednie relacje z nimi, by nasze komunikaty miały prawo zaistnieć i dotrzeć do naszej grupy docelowej. Wiele zależy od atrakcyjności naszej branży, ale również od rynku mediów, które tworzą treści dla naszych potencjalnych klientów. Formą PR, funkcjonującą gdzieś na granicy reklamy i obiektywnego dziennikarstwa, są sponsorowane materiały prasowe. Szanujące się media dbają, by tego typu treści nie były przesycone promocją marki i dawały dużą wartość odbiorcom. Nie możemy tutaj przesadzić, bo zbyt nachalny natłok działań marketingowych w ramach tych treści zwyczajnie odrzuci potencjalnych klientów. Publikacja artykułów sponsorowanych natomiast często otwiera nam drzwi do dobrych relacji z danym medium i umożliwia publikację większej liczby bezpłatnych newsów czy materiałów w jednym miejscu. Pod warunkiem oczywiście, że będą one postrzegane jako wartościowe.

Reklama radiowa

Radio nadal jest medium, które może nas mocno wspierać w dotarciu do określonych grup docelowych. Szczególnie, jeżeli interesują nas kierowcy. Reklamę radiową, podobnie jak prasową, możemy podzielić pod kątem zasięgu i lokalizacji. Może nas wspierać w komunikacji, gdy nasz produkt jeszcze nie jest znany i chcemy rozbudzić ciekawość odbiorców. Z racji na ulotność i format ograniczony jedynie do audio, musimy postarać się o odpowiednią kreatywność i jasność przekazu. Przyciągnięcie uwagi słuchacza jest bardzo pożądane, ale nie uciekajmy się do sygnałów dźwiękowych znanych nam z ulicy. Takie reklamy zdarzają się niestety, czego efektem może być wzbudzenie niepotrzebnego niepokoju słuchacza, a nawet wywołanie potencjalnie niebezpiecznej sytuacji na drodze, czego narzędzia marketingowe zdecydowanie powinny się wystrzegać.

Gazetki firmowe

Tak wiele myśli się o komunikacji marketingowej na zewnątrz firmy, że często zapomina się o komunikacji marketingowej do wewnątrz. Można to określić również mianem Internal PR. Dbając o wizerunek firmy, warto zadbać również o niego wśród własnych pracowników. Odpowiednie zaopiekowanie się tą sferą może wspierać nas w takich działaniach jak Social Selling, budowaniu grupy ewangelistów marki, czy odpowiednio wspierać informacyjnie nasze siły sprzedażowe. Może mieć to jeszcze większe znaczenie przy rozproszonej sieci przedstawicieli handlowych współpracujących z nami na nieco bardziej swobodnych warunkach. Pamiętajmy, że gazety firmowe pisane są przede wszystkim dla pracowników. Powinny one prezentować materiały wartościowe dla nich i z ich perspektywy. Oczywiście nie jest to narzędzie marketingowe dla każdego przedsiębiorstwa, ale wraz ze wzrostem skali może wzrastać jego znaczenie.

Outdoor

Reklama outdoorowa to wszelkie nośniki, które możemy znaleźć w przestrzeni publicznej: plakaty, billboardy czy ekrany video. Skuteczność tych działań marketingowych uzależniona jest od kilku elementów. Pierwszym jest oczywiście treść, odpowiednio dobrana, okrojona z niepotrzebnych elementów i możliwa do przyswojenia w bardzo krótkim czasie. Pamiętajmy, że odbiorca zapozna się z naszą reklamą w kilka sekund, a nie jak w przypadku różnych innych nośników w kilkanaście czy kilkadziesiąt. Drugim elementem jest odpowiednie umiejscowienie. Jeżeli naszą grupą docelową są młode matki, wykupmy nośniki w okolicach żłobków i przedszkoli. Tam będą miały możliwość najczęstszego zapoznania się z naszym komunikatem, a my tym samym zawężamy zasięg do najbardziej interesujących nas klientów. Zbyt szeroki zasięg w efekcie sprowadza się do zmarnowania naszych pieniędzy. Ostatnim elementem jest czas ekspozycji. Dla kampanii promocyjnych znacznie lepiej jest rozłożyć nasz budżet na większą liczbę nośników i przeprowadzić ją w krótszym czasie, natomiast kampanie wizerunkowe powinny trwać dłużej, by utrwalić komunikat, kosztem liczby wykupionych lokalizacji. Pamiętajmy, że prezentowane call-to-action powinno dawać jasny sygnał czego oczekujemy od naszego odbiorcy. W idealnym scenariuszu powinno zachęcać do odwiedzenia odpowiedniej strony internetowej, który umożliwi nam w pewnym stopniu pomiar skuteczności tego narzędzia marketingu z pomocą choćby Google Analytics.

Reklama video w sieci

Wyróżniona jako osobne narzędzie, głownie ze względu na formę prezentowanych treści. Reklama video w sieci jest nadal stosunkowo rzadko wykorzystywanym medium z bardzo prostego powodu: nie każda firma może sobie pozwolić lub potrafi stworzyć materiały video na odpowiednim poziomie działań marketingowych. Przynajmniej porównując to do łatwości tworzenia treści graficznych czy tekstowych wykorzystywanych w innych nośnikach. Wiąże się to z dużą zaletą tego narzędzia marketingu: reklama video w sieci jest również stosunkowo tania. Niewielkim kosztem, z pomocą serwisu YouTube, jesteśmy w stanie wyświetlić nasz komunikat tysiące razy. Biorąc pod uwagę wciąż rosnącą popularność treści video i ich stosunkowo łatwej konsumpcji na tle treści tekstowych, jest to kierunek wart rozważenia. Niestety, nie dla każdej firmy to będzie łatwe zadanie, nie tylko pod kątem budżetowym i warsztatowym, ale również pod kątem tematyki. Nietrudno zauważyć, że pewne produkty i branże są pod tym względem po prostu bardziej wdzięczne od innych.

Telemarketing

Niezwykle często kojarzony bardzo negatywnie, telemarketing należy nadal do często stosowanych działań marketingowych. Warto zaznaczyć tutaj różnicę między telemarketingiem a tele-prospectingiem. Można powiedzieć, że jest ona bardzo subtelna i w zasadzie polega na rodzaju prowadzonej działalności. Telemarketing polega na przygotowanym skrypcie rozmowy, który jest powtarzany wielokrotnie na „zimnych” kontaktach i przeznaczony przede wszystkim dla klientów B2C. Tele-prospecting traktowany jest już bardziej jako działanie sprzedażowe niż narzędzia marketingowe. Powadzony jest już najczęściej przez sprzedawcę i dotyczy bardziej złożonych procesów zakupowych i badania potrzeb klienta w sferze B2B. Rozmowa polega w znacznie mniejszym stopniu na skrypcie, a na otwartej rozmowie. Telemarketing może być ciekawą metodą kontaktu z klientami, pod warunkiem posiadania odpowiedniego produktu lub usługi. Warto nastawić się przy tym na adekwatny poziom skuteczności. Mamy obecnie możliwość wynajęcia zewnętrznego call center i rozliczania w zamian za zakwalifikowane leady. Dzięki temu telemarketing należy do jednego z najłatwiejszych do zmierzenia działań marketingowych.

Działania CSR

CSR oczywiście nie należy do działań marketingowych samo w sobie, ale bez dwóch zdań możemy stwierdzić, że działania CSR mają przełożenie na wizerunek firmy. W przypadku Społecznej Odpowiedzialności Biznesu musimy pamiętać, że z założenia jest to stały element strategii przedsiębiorstwa, w której poprzez działania na rzecz społeczności, zyskuje tak samo organizacja, jak i jej otoczenie. Dlatego tak trudno, wśród innych dostępnych narzędzi marketingowych, w praktyce zastosować prawdziwy CSR. Jeżeli natomiast chcemy stosować działania o podobnym charakterze, warto odpowiednio wykorzystać nasze produkty i usługi, wykorzystując je w akcjach dla społeczności. W ten sposób wsparcie dla społeczności staje się wydarzeniem pozytywnie wpływającym na wizerunek marki, jednocześnie lokując odpowiednio ofertę. Dobrym przykładem są akcje odnawiania przedszkoli publicznych, jako narzędzia marketingowe prowadzone przez jednego z producentów farb.

Jak wdrożyć nowe narzędzia marketingowe?

Wymienione narzędzia marketingowe nie są zdecydowanie dla każdego. W jednym przypadku wdrożenie ich może być proste, w innym zaś, ze względu na charakter działalności, może okazać się zadaniem wręcz niemożliwym. Warto zastanowić się nad tym które z nich wykorzystujemy już teraz, a które są naturalnym krokiem w rozwijaniu naszych metod komunikacji. Istniej tutaj wiele czynników wartych rozważenia, ale często trzeba skupić się na zrobieniu pierwszego kroku, zamiast czekaniu na idealny moment czy tworzeniu perfekcyjnego przekazu.

Jeżeli nadal nie wiesz, które narzędzia marketingu są dobre dla Ciebie, skontaktuj się z nami i weź udział w bezpłatnej konsultacji. Krótka rozmowa naświetli najlepszy kierunek dla Twojej firmy.

Zamawiam DARMOWĄ konsultację telefoniczną

Karol Kieżel

Konsultant Marketingu B2B


Zobacz również:

Konsultant, trener i marketing manager od ponad 12 lat związany z marketingiem B2B i B2C. Już od początku budował doświadczenie tworząc struktury działów sprzedaży i marketingu w lokalnych projektach medialnych. Działa w oparciu o synergię sprzedaży i marketingu, łącząc to z ideą budowania holistycznego podejścia do Customer Experience.

W swojej pracy wykorzystuje:

  • praktyczne doświadczenie w budowie kampanii reklamowych,
  • twórcze metody opracowania komunikacji propozycji wartości,
  • efektywne podejście do budowy lejków marketingowych i programów lead generation.

Dzięki otwarciu na budowanie doświadczeń klientów dostrzega możliwości marketingowe na każdym z punktów styku klienta z marką. W jego opinii marketing ma nie tylko przynosić wymierne efekty biznesowe, ale również wnosić wartość dodaną w życie klientów.

Potrzebujesz wsparcia w marketingu B2B?

Zostaw numer, oddzwonimy i sprawdzimy czy możemy pomóc Ci w procesie rozwoju marketingu.

Wyrażasz zgodę na kontakt telefoniczny w celu obsługi niniejszego zgłoszenia. Wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez www.sellwise.pl oraz na wykorzystanie komunikacji email w celach marketingowych (Polityka Prywatności).

Privacy Preference Center