Recenzja: Salesforce - System CRM
Salesforce to system, którego przynajmniej z nazwy nie trzeba nikomu przedstawiać. System o ugruntowanej pozycji na rynku, zdecydowanie częściej kojarzony z rynkiem korporacyjnym. Jednak od kilku lat coraz częściej pojawia się w świecie MŚP i trzeba przyznać, że całkiem dobrze sobie radzi. System w ustawieniu dość skomplikowany, jednak w codziennym użyciu wydaje się prosty.
Jak zacząć?
W tym przypadku mamy możliwość skorzystania z 30 dni okresu próbnego. To jest czas, w którym można skutecznie sprawdzić system i dowiedzieć się, czy to rozwiązanie dla nas. Wystarczy wypełnić formularz. Pozwoli to na uruchomienie konta. Pomimo że system oferuje polską wersję językową, to niestety na początku jeszcze nie możemy go wskazać. Dopiero po uruchomieniu jest możliwość zmiany języka na polski.
Od pierwszego uruchomienia mamy pełny dostęp do funkcji systemu. Wbudowany przewodnik pozwoli poznać go w pierwszych chwilach użytkowania. Wystarczy wybrać cel i możemy działać według wskazówek producenta.
Podstawowy kokpit systemu na pierwszy rzut okaz wydaje się przejrzysty. To tutaj mamy pierwsze spojrzenie na podstawowe wyniki takie jak: wyniki kwartalne, zadania, wydarzenie i wsparcie asystenta.
U góry mamy podstawowe menu. Mamy tutaj dostęp do zakładek systemu, gdzie mamy: firmy, leady, kontakty, szanse sprzedaży, kwotacje, Kampanie, Prognozy, raporty, tablice, kalendarz. Znajdziemy tam również możliwość przełączenia kolejności tego menu, ustawienie, podgląd naszego konta oraz powiadomienia systemowe.
Zacznijmy od importu kontaktów – jak to zrobić?
Import danych kontaktowych to istotna funkcja każdego systemu CRM. Tutaj mamy przejrzysty kreator importów, jednak do dyspozycji dostajemy niestety niewiele formatów plików takich jak: CSV, outlookcsv, Actcsv oraz gmailcsv
CRM Salesforce
Salesforce posiada bardzo dobrze ustawiony system wyzwalania procesów. Jako jeden z niewielu na rynku pozwala odróżniać bazę firm i kontaktów od bazy leadów oraz szans sprzedaży. Co oznacza, że mając w systemie firmę, możesz prowadzić i mierzyć działania prospectingowe (leads), a następnie płynnie zamienić je w szansę sprzedaży i rozpocząć proces sprzedaży (opportunities).
Poniżej LEAD i proces statusów, pozwalający notować aktywności i gdy przejdziemy dany etap, to oznaczyć go jako wykonany i przejść dalej.
Następnie zgodnie z procesem możemy konwertować leada na szansę sprzedaży.
Tutaj mamy do dyspozycji klasyczny widok kanban, widok listy oraz widok podzielony jako ciekawy podgląd szczegółów szans sprzedaży.
Wystarczy przejść na przykładową szansę sprzedażową, żeby poznać szczegółowe informacje.
W lewej kolumnie mamy informacje o szansie, na środku proces oraz wszystkie podejmowane aktywności a po prawej stronie są wszystkie połączenia z innymi obiektami tj. produkty, partnerzy, kontakty i inne.
W środkowej kolumnie jest jeszcze: widok detali, kwotacje oraz historia zmian.
Na widoku kwotacji mamy możliwość dodania produktów oraz związanej z nimi oferty.
Na koniec podgląd historii zmian, który jest niezwykle istotnym elementem, żeby widzieć, jak postępowały zmiany w szanse sprzedaży.
Raporty
Salesforce ma do dyspozycji wiele raportów standardowych oraz funkcjonalność budowy własnych raportów.
Gdy zaczynasz tworzyć nowy raport, zostaniesz poproszony o wybranie typu raportu na podstawie różnych rekordów.
W zależności od typu wygenerowanego raportu można dodać do niego wykresy.
Dashboard
Raporty muszą mieć swoje miejsce, dlatego można je łączyć w całą tablicę lub dashboardy. Tutaj ta funkcja powala je tworzyć i udostępniać innym użytkownikom w ramach konkretnych folderów.
Widok dashboardów:
Kolejną funkcją to zarządzanie zadaniami, dzięki której możemy śledzić nasze aktywności z klientami.
Dodamy tam zadania powiązane z firmą, osobą, zarówno jednorazowe jak i cykliczne. Oczywiście każde może mieć swój termin, status, rodzaj oraz być oznaczone jako otwarte i wykonane. Można je też przydzielać innym osobom
Aplikacja mobilna
Salesforce ma wersję mobilną, którą można pobrać zarówno na system iOS, jak i Android. Aplikacja jest intuicyjna, łatwo znajdziemy w niej kontakty, szanse sprzedaży oraz wszystkie zadania.
Plusy
- Najlepszy CRM na świecie (magic quadrant),
- Bardzo szeroka funkcjonalność.
- Filtrowanie i ustawianie widoków bazy kontaktów
- Synchronizacja dwustronna kalendarza google / outlook
- Wizualne przedstawienie procesu sprzedaży / widok kanban
- Integracja z pocztą email
- Dołączanie maili do kartoteki klienta
- Szablony komunikacji z klientami
- Moduł zadań do wykonania
- Możliwość dodawania własnych pół do firmy / kontaktu / szansy sprzedaży
- Budowanie i strukturyzowanie zespołów
- Wsparcie wielu walut
- Baza produktów
- Aplikacja mobilna
- Monitoring celów handlowców w systemie
- Prognozowanie / estymacja sprzedaży na podstawie lejka
- Integracja z VOiP
- Moduł do prowadzenia obsługi klienta
- Moduł ofertowania
- Automatyzacje
- Moduł tworzenia własnych raportów
- Dostępne API
- Integracja z Zapier / Make / Integrately
- Gotowa integracja z systemem marketing automation
- Moduł budowy formularzy na stronę internetową
Minusy
- Wysokie koszty wdrożenia i eksploatacji,
- Momentami skomplikowany interfejs,
- Brak wsparcia polskiej wersji językowej.
- Brak możliwości analizy powodów wygranej szansy sprzedaży
- Brak call trackingu w aplikacji mobilnej
Podsumowanie
Salesforce oferuje szereg produktów biznesowych, które łatwo integrują się ze sobą. Dzięki temu firmy mogą wdrażać nowe funkcje zgodnie ze swoim rozwojem. Przykładowo: poprzez AppExchange użytkownicy mogą przeglądać aplikacje takie jak Jira, Zapier, Outlook, i inne narzędzia, a następnie integrować je z Salesforce CRM. Najważniejsze kategorie produktów biznesowych Salesforce obejmują Sales Cloud, Service Cloud, Marketing Cloud, Commerce Cloud, Community Cloud, Quip i Salesforce Platform.
Społeczność skoncentrowana wokół Salesforce Trailblazer udostępnia użytkownikom dokumentację, która jest pomocna podczas integracji. Dodatkowo można zarejestrować się na forum, aby prowadzić bezpośrednie rozmowy z innymi użytkownikami.
Na szczególną uwagę zasługuje funkcja zarządzania projektami. Dzięki niej można łatwo monitorować przepływ pracy, przypisywać i śledzić zadania, jak i sprawdzać uprawnienia.
Warto również zauważyć, że Salesforce CRM został zbudowany z myślą o potrzebach dużych przedsiębiorstw i korporacji. Jednak wraz z rozwojem branży SaaS, Salesforce rozszerzył funkcje kierowane dla mniejszych firm. Dlatego dziś jest dobrym rozwiązaniem dla sektora MŚP. Na przykład można łatwo stworzyć konfigurowalny system przy użyciu Salesforce AppExchange. Co więcej, Salesforce oferuje integracje dla tysięcy aplikacji i oprogramowań: nie tylko dla własnych dodatków, ale i rozwiązań innych firm.
Dzięki wielu możliwościom dostosowania systemu CRM do potrzeb małych oraz dużych firm proces wdrażania Salesforce różni się od innych systemów CRM. Trzeba jednak przyznać, że nieco dłuższa konfiguracja systemu jest warta wysiłku. Dzięki temu otrzymamy system CRM z intuicyjną nawigacją oraz panelem, który jest typowy zarówno dla oprogramowania biznesowego, jak i osobistego.
Salesforce oferuje także doskonałą kontrolę administracyjną. Nawet jeśli nie posiadasz wiedzy technicznej ani doświadczenia administracyjnego, nie powinieneś mieć problemów z codziennym zarządzaniem Salesforce.
Szukasz wsparcia we wdrożeniu systemu CRM?
Wystarczy, że podasz swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą!