Recenzja: Salesforce - System CRM


Szymon Negacz

Konsultant, Trener Sprzedaży i właściciel SellWise


15 lipca 2021

salesforce-logo

Po raz pierwszy w naszym rankingu oceniamy system CRM — Salesforce. 

W czasach, kiedy rynek ciągle się zmienia, a wraz z nim potrzeby biznesowe, Salesforce oferuje wszystko, czego potrzebują rozwijające się firmy. Dostarczając proste w użyciu i oparte na chmurze aplikacje biznesowe ten system ułatwia kontakt z potencjalnymi klientami, partnerami i współpracownikami. A co najciekawsze umożliwia firmom sprzedaż, obsługę i wprowadzenie na rynek, łatwo dostosowując się do potrzeb zarówno małych i średnich firm, jak i korporacji.

 

Jak zacząć?  

W Salesforce możemy wykorzystać bezpłatny 30-dniowy okres próbny i sprawdzić, czy ten system spełnia potrzeby naszej firmy. Chcąc założyć darmowe konto, trzeba podać e-mail, imię, nazwę firmy, numer telefonu oraz hasło, jak i kilka podstawowych informacji m.in. liczbę użytkowników systemu i zajmowane stanowisko w firmie. Na koniec system poprosi nas o wybranie języka. 

 

 

Po założeniu konta otrzymamy dostęp do wszystkich funkcjonalności systemu. Można poznawać je samodzielnie lub przy uruchomieniu trybu przewodnika.

Warto wybrać tryb przewodnika, ponieważ pozwala dowiedzieć się, jak wygląda personalizacja procesu sprzedaży, konfiguracja lejka sprzedaży i zestawienie aktywności. Sam kokpit wydaje się prosty w obsłudze. Od razu widzimy podgląd na wyniki kwartalne, wsparcie asystenta, zadania i wydarzenia.  

 

Pracując na głównym pulpicie widzimy funkcje, które mamy do dyspozycji w górnym menu — jest tam dostęp do zakładek, gdzie kryją się: pulpit, firmy, kontakty, leady, szanse sprzedaży, zadania, kalendarz, tablica, notatki, raporty, grupy, prognozy, więcej oraz ustawienia. Na samej górze znajdziemy również wyszukiwarkę i powiadomienia.

Import kontaktów – jak to zrobić? 

Zaczynamy od importu firm i kontaktów, co można zrobić za pomocą pliku CSV, Outlook CSV, ACT! CSV oraz Gmail CSV. 



CRM Salesforce

Fundamentami Salesforce są leady i szanse sprzedażowe. Zarówno w przypadku potencjalnych klientów, jak i szans sprzedażowych można zobaczyć wszystkie rekordy jednocześnie lub wybrać określone segmenty za pomocą przycisku widoków list, lub filtrowania. System pozwala na podgląd w 3 wariantach: tabela, kanban, widok podzielony.

 

Wystarczy przejść na przykładową szansę sprzedażową, żeby poznać szczegółowe informacje.

Klikając przycisk Matk Stage as Complete (oznacz etap jako zakończony), system samodzielnie dokonuje rejestracji kolejnego etapu.

 

Poniżej pojawia się historia aktywności, aby móc szybko odnieść się do całej historii komunikacji. 

 

Ważną kartą jest karta rozmowy „Chatter”, dzięki której można komentować ze współpracownikami postępy na szansie sprzedaży. 

Dodatkowo mamy także kartę „Details”, która pozwala przeglądać i edytować dane.

 

Raporty 

CRM posiada również rozbudowane narzędzie do tworzenia raportów.

Gdy zaczynasz tworzyć nowy raport, zostaniesz poproszony o wybranie raportu na podstawie różnych rekordów dla dowolnego typu rekordu.

 

Po wybraniu raportu można dostosować raport lub usuwać różne wiersze i zmieniać kryteria filtrowania. 

 

 

W zależności od typu wygenerowanego raportu można dodać do niego wykresy.


Dashboard

Kolejną funkcją jest Dashboard/Tablica, dzięki której możesz tworzyć i udostępniać pulpity nawigacyjne. Co ciekawe, pulpity można zapisywać w różnych folderach do kontrolowania, jak i udostępniać podgląd konkretnym użytkownikom.

Następną ważną funkcją jest zarządzanie zadaniami, która pozwala śledzić interakcje z klientem. Zadania mogą być jednorazowe lub cykliczne, można je powiązać z określonym kontaktem czy firmą. Każde zadanie otrzymuje nazwę, datę, priorytet, status i można oznaczać je jako otwarte lub nieukończone. Dzięki funkcji zarządzania zadaniami możemy również tworzyć upomnienia.

 

Aplikacja mobilna

Salesforce posiada wersję mobilną, którą można pobrać zarówno na system iOS, jak i Android. Aplikacja jest intuicyjna, łatwo znajdziemy w niej kontakty, szanse sprzedaży oraz wszystkie zadania. 

 

Plusy 

    1. Łatwe integrowanie ze sobą wielu różnych produktów biznesowych.
    2. Wskazówki dotyczące wszystkiego — od tworzenia niestandardowego typu raportu po włączanie powiadomień dla użytkowników.
    3. Forum dla użytkowników do bezpośredniej komunikacji z innymi administratorami i użytkownikami wraz z bazą wiedzy.
    4. Funkcja zarządzania projektami.
    5. CRM dla użytkowników wszelkiego rodzaju.
    6. Dostęp do oprogramowania biznesowego z wieloma możliwościami dostosowywania. 
    7. Świetny wybór dla małych firm, które szybko się rozwijają. 
    8. Integracja z wieloma aplikacjami. 
    9. CRM, który współpracuje z wieloma branżami.
    10. Intuicyjna obsługa.
    11. Monitorowanie szans sprzedaży.
    12. Aplikacja mobilna.
    13. Elastyczny panel.
    14. Dobra integracja z pocztą Gmail. 

 

Minusy

Warianty cenowe w Salesforce dla niektórych użytkowników są dość skomplikowane. Wielu z nich skarży się na brak jasności w kwestii dodatkowych kosztów. 


Podsumowując

Salesforce oferuje szereg produktów biznesowych, które łatwo integrują się ze sobą. Dzięki temu firmy mogą wdrażać nowe funkcje zgodnie ze swoim rozwojem. Przykładowo: poprzez AppExchange użytkownicy mogą przeglądać aplikacje takie jak Jira, Zapier, Outlook, i inne narzędzia, a następnie integrować je z Salesforce CRM. Najważniejsze kategorie produktów biznesowych Salesforce obejmują Sales Cloud, Service Cloud, Marketing Cloud, Commerce Cloud, Community Cloud, Quip i Salesforce Platform. 

Prawie każdy CRM ma swoją społeczność online, również Salesforce. Co ważne, społeczność skoncentrowana wokół Salesforce Trailblazer udostępnia użytkownikom dokumentację, która jest pomocna podczas integracji. Dodatkowo można zarejestrować się na forum, aby prowadzić bezpośrednie rozmowy z innymi użytkownikami. 

Na szczególną uwagę zasługuje funkcja, którą jest zarządzanie projektami. Dzięki niej można łatwo zarządzać przepływem pracy, przypisywać i śledzić zadania, jak i sprawdzać uprawnienia. 

Warto również zauważyć, że Salesforce CRM został zbudowany z myślą o potrzebach dużych przedsiębiorstw i korporacji. Jednak wraz z rozkwitem świata SaaS i upowszechnieniem rozwiązań dla małych firm, Salesforce rozszerzył funkcje kierowane dla mniejszych firm. Dlatego dziś jest dobrym rozwiązaniem dla małych firm, które dynamicznie się rozwijają. Na przykład można łatwo stworzyć konfigurowalny system przy użyciu Salesforce AppExchange. Co więcej, Salesforce oferuje integracje dla tysięcy aplikacji i oprogramowań, i to nie tylko dla własnych dodatków, ale i rozwiązań innych firm.

Dzięki wielu funkcjom i możliwości dostosowania systemu CRM do potrzeb zarówno małych, jak i dużych firm, proces wdrażania Salesforce różni się od innych systemów CRM. Trzeba jednak przyznać, że nieco dłuższa konfiguracja systemu jest warta wysiłku. Dzięki temu otrzymamy system CRM z ​​intuicyjną nawigacją oraz panelem, który jest typowy zarówno dla oprogramowania biznesowego, jak i osobistego. 

Salesforce oferuje także doskonałą kontrolę administracyjną. Nawet jeśli nie posiadasz wiedzy technicznej ani doświadczenia administracyjnego, nie powinieneś mieć problemów z codziennym zarządzaniem Salesforce, wprowadzaniem użytkowników czy aktualizowaniem uprawnień.