Recenzja: Firmao - system CRM

firmao - logo

Firmao kolejny raz gości w naszym rankingu. Względem ubiegłorocznej edycji nie pojawiło się zbyt wiele zmian. Natomiast te, które wprowadzono, wystarczą, aby powrócić do tego systemu. Przypomnijmy kilka istotnych faktów o tym systemie: Firmao to polskie narzędzie, które jako jedno z niewielu na rynku łączy funkcje systemu CRM oraz ERP. Warto sprawdzić, jak system radzi sobie ze złożoną obietnicą, jako rozwiązania o szerokim zastosowaniu.

Pierwsze kroki

Na ekranie startowym po zalogowaniu jesteśmy zachęcani do wypróbowania za darmo lub umówienia się na prezentację. Proces rejestracji jest prosty — wystarczy podać maila oraz nazwę firmy. Później przechodzimy już do systemu, gdzie możemy wybrać, jak ma on wyglądać (to ustawienie będziemy mogli swobodnie później zmienić).

Kolejnym krokiem będzie uzupełnienie danych firmy — po podaniu NIP system zaciągnie dane z bazy GUS. Później samouczek prowadzi nas wprost do importu bazy danych kontaktów. Możemy pobrać przykładowy plik importu z rozszerzeniem .csv, aby jak najlepiej dostosować naszą bazę do wymagań systemu, co jest bardzo dogodnym rozwiązaniem.

Samouczek dalej kieruje nas do zaproszenia swoich współpracowników do systemu. Kolejny krok to podłączenie skrzynki mailowej, a później utworzenie firmy.

Następnie przechodzimy przez dodawanie szans sprzedaży, wystawianie faktur oraz dodawanie zadań. Po zakończeniu samouczka jesteśmy pytani, czy chcemy zamówić prezentacje online. Również sama aplikacja zostanie przeładowana i uruchomiona ponownie. Od teraz możemy przejść do samodzielnego poznawania systemu.

 

Synchronizacje

Zacznijmy od skrzynki mailowej. Połączymy ja z systemem korzystając z protokołu IMAP i uzupełniając niezbędne dane.

 

Kolejnym ważnym elementem jest funkcja synchronizacji kalendarza. Mamy tu możliwość integracji z kalendarzem Google. Dokonamy tego, wybierając odpowiedni przycisk po prawej stronie nad widokiem kalendarza.

Następnym ciekawym punktem systemu jest widok osi czasu, który swoją budową przypomina swego rodzaju spis zdarzeń systemowych. Bardzo przydatna funkcja, choć można odnieść wrażenie, że mało przejrzysta.

Pod modułem osi czasu zlokalizowany jest moduł wszystkich firm, znajdujących się w naszej bazie danych. Co ciekawe, możemy je wyświetlić jako listę oraz jako widok kanban. Możemy na nim śledzić rozwój danego leada i analizować, na jakim etapie procesu obecnie się znajduje.

Kolejny moduł to szanse sprzedaży. Centrum zarządzania naszymi transakcjami przedstawione jest również w przejrzysty sposób. Mamy możliwość przemieszczania transakcji za pomocą przeciągnięcia myszkom. Podobnie jak ma to miejsce w Livespace, możemy przeciągnąć ją do dołu, aby oznaczyć transakcje jako wygraną lub przegraną.

Oczywiście możemy wyświetlić ten moduł w widoku listy oraz analizy, która pokaże nam raport konwersji pomiędzy poszczególnymi etapami.

Moduł Ofert daje nam możliwość stworzenia bardzo szczegółowej propozycji w oparciu o produkty. Możemy zdefiniować wszystkie niezbędne elementy — opisać jednostkę, rabat, cenę jednostkową, podatek VAT. Formularz wyliczy nam pozostałe wartości sumaryczne. Dodatkowo możemy od razu wskazać numer rachunku bankowego, który załączymy do naszej oferty.

Dochodzimy do funkcjonalności kojarzonej silnie z programami handlowymi — faktury. Mamy tu zestawienie faktur, z wartością netto, wysokością podatku oraz terminem płatności. Wszystkie faktury są podsumowanie u dołu zestawienia.

Z tego modułu możemy też wystawić nową fakturę lub wyeksportować zestawienie do programów księgowych (Symfonia, Ramzes, Comarch Optima). Okno, w którym wystawimy fakturę, jest bardzo podobne do tego z ofertą.

Moduł Magazynu oferuje nam możliwość zarządzania naszymi produktami, ich cenami oraz stanami magazynowymi. Ponadto sprawdzimy w nim również historię stanów magazynowych.

Wracamy do modułów kojarzonych silnie z systemami CRM. Ostatnie dwa z nich to omawiany już wcześniej kalendarz oraz zadania. W nim znajdziemy listę zadań w formie tabeli, możemy dodać kolejne, ustalić priorytet oraz podejrzeć szczegóły zadania.

Przeszliśmy przez podstawowe funkcje systemu. W dodatkowym menu znajdującym się pod listą modułów istnieje możliwość przejrzenia historii zmian, tablicy informacyjnej, przypomnień, plików, grup firm, osób czy notatek. 

Integracje

Poza podstawowymi integracjami takimi, jak kalendarz czy skrzynka mailowa, Firmao oferuje szereg rozwiązań, które wesprą codzienną pracę. Ta część stale się rozwija, dając coraz więcej możliwości. Dziś na stronie producenta możemy przeczytać, że dostępnych jest ponad tysiąc integracji.

Nie możemy pominąć funkcji generowania. W Firmao nie są one umiejscowione w najlepszy sposób: są rozdzielone między poszczególne modułu. Aby sprawdzić np. statystyki szans sprzedaży, musimy udać się do modułu szans sprzedaży. Same raporty nie są niestety zbyt rozbudowane – znajdziemy tam podstawowe dane, natomiast brakuje tu zdecydowanie lepszej wizualizacji w ich przedstawieniu.

Na koniec zostawiliśmy dwie funkcje, które w istotny sposób wesprą pracę w systemie CRM: Callback i Livechat.

Callback to funkcja, która pomaga zbierać dane kontaktowe, które klienci zostawiają na naszej stronie. Co bardzo ważne, pojawiają się one od razu w naszym systemie CRM, dzięki czemu możemy błyskawicznie działać na kontaktach.

Druga z nich, Livechat — to narzędzie, które pozwoli prowadzić rozmowę z klientem bezpośrednio z poziomu systemu, odnotowując taką konwersację. Jedyne, co należy zrobić, to wkleić krótki fragment kodu na naszej stronie internetowej.

Aplikacja mobilna 

Przechodząc do sklepów z aplikacjami, znajdziemy aplikację Firmao, która w końcu doczekała się prawdziwej aplikacji zamiast narzędzia o identycznych opcjach jak wersja desktopowa. W końcu możemy komfortowo poruszać się po naszym systemie po modułach zadań, kontaktów, firm, kalendarza oraz szans sprzedaży.

Plusy

1. Dostępny w dziesięciu wersjach językowych: w tym polski, angielski oraz niemiecki.
2. Integracja z Zapier.
3. Dostępne API.
4. Czat z supportem online (w wybranych godzinach).
5. Wsparcie wielu walut.
6. Możliwość wielu modyfikacji i personalizacji elementów.
7. Integracja z VOIP.
8. Dostęp na podstawie ról.
9. Opcja Callback i Livechat, dzięki którym można pozostawać w ciągłym kontakcie z klientem.
10. Funkcjonalność małego ERP.
11. Moduł ofertowania.
12. Katalog produktów.
13. Możliwość zakupu różnych planów dla osób z jednego zespołu.
14. Aplikacja mobilna z prawdziwego zdarzenia.
15. Gotowa integracja z systemem marketing automation

Minusy

  1. Integracja z Zapier dostępna jedynie w najwyższym planie.
  2. Trudność użytkowania – mimo że Firmao posiada wiele funkcji, to niektóre z nich są poukrywane bądź umieszczone nieintuicyjnie.
  3. Brak możliwości mierzenia procesu sprzedaży poza samą konwersją.
  4. Brak możliwości analizy powodów wygranej i przegranej szansy sprzedaży.
  5. Brak modułu budowy formularzy na stronę internetową
  6. Brak modułu tworzenia własnych raportów
  7. Brak automatyzacji
  8. Brak modułu do prowadzenia obsługi klienta
  9. Brak call trackingu w aplikacji mobilnej
  10. Brak prognozowania / estymacji sprzedaży na podstawie lejka
  11. Brak budowania i strukturyzowania zespołów
  12. Brak szablonów komunikacji z klientami
  13. Niemożliwe dołączanie maili do kartoteki klienta
  14. Niedostępna synchronizacja dwustronna kalendarza google / outlook
  15. Brak filtrowania i ustawiania widoków bazy kontaktów

Podsumowanie

Firmao spełnia obietnicę daną na samym początku, czyli jest narzędziem wszechstronnym, łączącym elementy CRM z małym narzędziem ERP. Do dyspozycji mamy jeszcze wiele innych funkcji, takich jak na przykład generowanie listy płac, prowadzenia ewidencji środków trwałych lub księgowości.

Należy zwrócić uwagę, że system otrzymał w końcu aplikację mobilną z prawdziwego zdarzenia. Dzięki niej w końcu można kontynuować pracę, będąc z dala od komputera. System posiada coraz więcej integracji, są stale rozwijane i poprawiane. Jest to dobre narzędzie dla osób, które zajmują się bardzo szerokim obszarem w firmie, a nie tylko sprzedażą.


Szukasz wsparcia we wdrożeniu systemu CRM?

Wystarczy, że podasz swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą!

Wyrażasz zgodę na kontakt telefoniczny w celu obsługi niniejszego zgłoszenia. Wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej wysyłanymi przez www.sellwise.pl oraz na wykorzystanie komunikacji email w celach marketingowych (Polityka Prywatności).

Regulamin Bezpłatnej Konsultacji

uslugi_ikona_b2b_crm