AmoCRM to system CRM, który zdecydowanie bardziej można porównać do rynkowego weterana, aniżeli nowicjusza. Obecnie korzysta z niego ponad 15 000 firm z różnych regionów świata. Twórcy AmoCRM opisują go jako łatwy i kompaktowy. Sprawdźmy czy się nie mylą!

 

Jak zacząć?  

Strona główna jest stworzona na wzór landing page – od razu pojawia się button, który umożliwia nam wypróbowanie amoCRM za darmo. Warto wspomnieć, że sam system występuje wyłącznie w trzech wersjach językowych – angielskim, hiszpańskim i rosyjskim, z czego strona internetowa może być wyświetlana wyłącznie w dwóch pierwszych.

Proces rejestracji jest bardzo prosty. Można jej dokonać na trzy sposoby: korzystając z Facebooka, Google bądź adresu e-mail. Ja wybrałem trzecią opcję – wystarczyło podać adres e-mail, imię i numer telefonu. Po zalogowaniu natychmiastowo wyskakuje okno, które pyta nas o hasło, nazwę firmy, branżę i poziom doświadczenia – ja ustawiłem „First time user”.

W ramach wprowadzenia, amoCRM sam daje nam wskazówki, od czego powinniśmy zacząć. Pojawia się możliwość dodania swojego konta firmowego na Facebooku, można dodać użytkowników, skorygować pipeline i dodać pierwszego leada. Ja od razu zmieniłem również kraj i walutę – można to zrobić w ustawieniach ogólnych.

Strona główna – dashboard wygląda bardzo fajnie – przedstawia wszystkie najważniejsze informacje i daje pogląd na aktualną sytuację sprzedażową. Można go modyfikować dowolnie – istnieje opcja podmiany zdjęcia w tle, a także dodawania/usuwania widgetów. Co do danych – można je analizować w skali dnia, tygodnia i miesiąca. Sam widok może mieć charakter tablicy kanban albo wykresów kołowych, zależy od preferencji użytkownika.

 

Menu znajdujące się po lewej stronie umożliwia szybki dostęp do najważniejszych funkcjonalności amoCRM – dodawania szans sprzedaży, kalendarza, kontaktów, maila, raportów i ustawień. W dolnym rogu jest również komunikator, dzięki któremu można komunikować się z zespołem, a także z suportem – wszystko przejrzyste i bardzo intuicyjne.

 

Integracje

Kto już czytał kilka moich recenzji systemów CRM ten wie, że zawsze w pierwszej kolejności zwracam uwagę na integracje z kalendarzem i skrzynką mailową – amoCRM ma je obie. Zacząłem od synchronizacji kalendarza Google – cały proces przebiegł sprawnie i bezproblemowo.

Z e-mailem sytuacja zazwyczaj wygląda różnie – czasami dobrze, czasami nieco gorzej. AmoCRM zdecydowanie umieszczam w tej pierwszej kategorii. Ponownie – szybko i sprawnie.

Wszystkie pozostałe integracje są dostępne z poziomu ustawień. AmoCRM integruje się z VOIPem, posiada API i wiele, wiele innych. Jest Zapier – jest wszystko! Na poniższym screenie pokazujemy zaledwie kilka integracji, jest ich wielokrotnie więcej.

CRM

Co moim zdaniem musi znaleźć się w dobrym systemie CRM to dodawanie szans sprzedaży i ich graficzne przedstawienie. W amoCRM możemy to robić w zakładce „Leads”. Czas dodania szansy sprzedaży jest stosunkowo krótki – około 20 sekund. Można nimi zarządzać z poziomu listy albo za pomocą tablicy kanban, na której za pomocą metody drag & drop przerzucamy szanse na adekwatne do sytuacji etapy.

Zakładka ta jest w pełni modyfikowalna – mamy możliwość zmiany nazw etapów, zmiany ilości zakładek, i co ciekawe – możemy podpiąć na przykład Messengera i bezpośrednio z niego zaciągać leady.

Fajnie, jeżeli system CRM umożliwia dodawanie katalogów produktów. W amoCRM nie ma domyślnie takiej możliwości – można w zakładce „Lists” dodać kategorię produktów, jednakże nie można w żaden sposób jej zsynchronizować jak cokolwiek się sprzeda. Czego również nie zauważyłem w tym narzędziu to moduł ofertowania – uważam, że to często przydatny dodatek, bo im więcej jesteśmy w stanie zrobić z poziomu CRM – tym lepiej. Tutaj też muszę wspomnieć o braku opcji generowania faktur – niby minus, a niby nie, bo można podpiąć integrację, która to umożliwi.

Czym byłby system CRM bez raportów? Nie jestem w stanie sobie wyobrazić. Moim zdaniem jedną z najważniejszych zalet tego typu narzędzi jest możliwość analizowania działań, ich efektów, a w rezultacie wyciągania wniosków i ulepszania działań sprzedażowych. AmoCRM ma bardzo wartościową zakładkę ze statystykami. Możemy tam generować raporty aktywności, porównywać wygrane i przegrane szanse sprzedaży, monitorować cele i inne.

Plusy

  1. Dostępność API.
  2. Aplikacja mobilna.
  3. Wiele gotowych integracji.
  4. Możliwość wysyłania mailingów.
  5. Integracja z VOIP.
  6. System bardzo prosty w obsłudze.
  7. Dostęp na podstawie ról.
  8. Wsparcie wielu walut.
  9. Możliwość umówienia się z konsultantem na wideorozmowę w ramach onboardingu.
  10. Możliwość zmian dedykowanych.

 

Minusy 

  1. Niewiele miejsca w przestrzeni dyskowej, maksymalnie 800 Mb.
  2. Czat 24/7, ale na odpowiedzi trzeba długo czekać.
  3. Brak modułu ofertowania.
  4. Brak polskiej wersji językowej.

 

Podsumowanie

Tak – amoCRM to z pewnością system łatwy i kompaktowy. Korzystanie z niego jest proste i bardzo intuicyjne – początkujący nie powinni mieć z nim najmniejszych problemów. W wersji pierwotnej może i nie ma wszystkich funkcjonalności, np. generowania faktur, ale dzięki wielu wartościowym integracjom można go tak dostosować, aby spełniał nasze oczekiwania kompleksowo i był dobrym kompanem codziennej pracy. AmoCRM powinien być przetestowany szczególnie przez tych, którzy szukają prostego rozwiązania, pozwalającego im sprawnie zarządzać sprzedażą w swojej firmie.