Model Freemium - Jak go wykorzystać w marketingu B2B?

Karol Kieżel
Konsultant Marketingu B2B
6 maja 2021

Model freemium
W tym artykule dowiesz się czym jest model freemium i w jaki sposób można go wykorzystać w marketingu B2B.
Model freemium jest bardzo ciekawym działaniem, które jest wykorzystywane przez wiele dużych firm takich takich jak Microsoft, Google, Dropbox, no można tutaj wymieniać bardzo dużo produktów, które w tym modelu operuje.
Na początek chciałbym porozmawiać o tym czym różni się model freemium od takiego typowego modelu w którym udostępniamy nasze oprogramowanie w trybie trial czy w trybie demo.
Czy jest tryb trial?
Tryb Trial z założenia jest takim trybem który jest ograniczony czasowo to znaczy oddajemy naszemu użytkownikowi część oprogramowania, albo jego całość na przykład na 7 dni, 2 tygodnie, 30 dni być może odrobinę dłużej.
Czym jest model freemium?
W modelu freemium oddajemy oprogramowanie w wersji podstawowej całkowicie za darmo. To znaczy nasz użytkownik może korzystać z tego oprogramowania bez ograniczeń czasowych, może zaznajomić się z nim, pewne ograniczone funkcje dostępne są bezpłatnie. Użytkownicy mogą przyzwyczaić się do wersji darmowej i to nam to nam daje pewne szanse sprzedażowe, marketingowe które możemy wykorzystać w przyszłości.
Jeżeli ograniczamy naszego użytkownika czasowo w modelu trial, albo w modelu demo, musimy się liczyć z tym że mamy też ograniczony czas na działania sprzedażowe i na działania marketingowe. Musimy w takim wypadku dostosować nasz model biznesowy do działań sprzedażowych.
Wyobraźmy sobie teraz że mamy klienta/potencjalnych klientów, który właśnie zaznajamia się z naszym oprogramowaniem, który zaczyna poznawać jego funkcje i nagle ten Trial się kończy nie zdążył wszystkiego sprawdzić. Zresztą bardzo często zdarza się że on jeszcze nie zdążył wszystkiego sprawdzić, nawet nie zostaje uruchomiony. Więc co tu mówić o przyzwyczajeniu. I teraz jeżeli my jako firma nie wykorzystamy dobrze tego potencjału tych dwóch tygodni na to żeby go przekonać do tego że to jest fajne oprogramowanie że warto z nim zostać na dłużej, na to właściwie ten klient może nam się bardzo łatwo wymsknąć.
W przypadku freemium nie ma tego ograniczenia, to znaczy my oddajemy to oprogramowanie klient się z nim oswaja, zaczyna z niego korzystać.
Właściwie w każdym momencie jesteśmy w stanie marketingowo dostarczać mu informacji o aktualizacjach, o nowych funkcjach o nowych możliwościach wykorzystania naszego systemu.
A on będzie coraz bardziej przekonany do tego, że jednak warto z nami pracować, że jednak warto wykorzystywać nasze oprogramowanie i może zdecydować się na zakup pełnej wersji, w której ma dostęp do zaawansowanych funkcji.
Model Premium
Natomiast Premium i użytkownicy premium i pełna skala możliwości oprogramowania premium to jest to na czym my zarabiamy. Więc taki model freemium jest bardzo ciekawy i możemy dzięki niemu bardzo długo kontaktować się z naszym użytkownikiem. Możemy korzystać z różnych form komunikacji, z różnych narzędzi w tym czasie, kiedy ten użytkownik korzysta z naszego oprogramowania, a nasz użytkownik w każdym momencie może przejść na wersję premium.Ten użytkownik jest przyzwyczajony do naszej filozofii działania, do naszych funkcji.
I teraz tak naprawdę wystarczy że znajdziemy ten jeden haczyk, który przekona go do tego, żeby przeszedł na model premium i stał się naszym płacącym klientem, także wielu gigantów, myślę że się nie myli. Niestety nie każde oprogramowanie jesteśmy w stanie zrobić w tym modelu, ale jeżeli jest taka możliwość, myślę że warto to przemyśleć bo wtedy nawet jeżeli mamy bazę 80% – 90% użytkowników, którzy korzystają z wersji freemium to te 10% użytkowników którzy korzystają z wersji premium może nam cały tutaj biznes finansować i dzięki temu mamy dużo szans biznesowych, bo cała cały czas z tej bazy freemium konwertujemy na klientów płacących, także model do przemyślenia, jeżeli Twoje oprogramowanie, Twój SAAS daje taką możliwości myślę że warto to przemyśleć.
Konsultant, trener i marketing manager od ponad 12 lat związany z marketingiem B2B i B2C. Już od początku budował doświadczenie tworząc struktury działów sprzedaży i marketingu w lokalnych projektach medialnych. Działa w oparciu o synergię sprzedaży i marketingu, łącząc to z ideą budowania holistycznego podejścia do Customer Experience.
W swojej pracy wykorzystuje:
- praktyczne doświadczenie w budowie kampanii reklamowych,
- twórcze metody opracowania komunikacji propozycji wartości,
- efektywne podejście do budowy lejków marketingowych i programów lead generation.
Dzięki otwarciu na budowanie doświadczeń klientów dostrzega możliwości marketingowe na każdym z punktów styku klienta z marką. W jego opinii marketing ma nie tylko przynosić wymierne efekty biznesowe, ale również wnosić wartość dodaną w życie klientów.
Potrzebujesz wsparcia w marketingu B2B?
Zostaw numer, oddzwonimy i sprawdzimy czy możemy pomóc Ci w procesie rozwoju marketingu.