Model Freemium - Jak go wykorzystać w marketingu B2B?


Karol Kieżel

Konsultant Marketingu B2B


6 maja 2021

Model freemium

W tym artykule dowiesz się czym jest model freemium i w jaki sposób można go wykorzystać w marketingu B2B.

Model freemium jest bardzo ciekawym działaniem, które jest wykorzystywane przez wiele dużych firm takich takich jak Microsoft, Google, Dropbox, no można tutaj wymieniać bardzo dużo produktów, które w tym modelu operuje.

Na początek chciałbym porozmawiać o tym czym różni się model freemium od takiego typowego modelu w którym udostępniamy nasze oprogramowanie w trybie trial czy w trybie demo.

Czy jest tryb trial?

Tryb Trial z założenia jest takim trybem który jest ograniczony czasowo to znaczy oddajemy naszemu użytkownikowi część oprogramowania, albo jego całość na przykład na 7 dni, 2 tygodnie, 30 dni być może odrobinę dłużej.

Czym jest model freemium?

W modelu freemium oddajemy oprogramowanie w wersji podstawowej całkowicie za darmo. To znaczy nasz użytkownik może korzystać z tego oprogramowania bez ograniczeń czasowych, może zaznajomić się z nim, pewne ograniczone funkcje dostępne są bezpłatnie. Użytkownicy mogą przyzwyczaić się do wersji darmowej i to nam to nam daje pewne szanse sprzedażowe, marketingowe które możemy wykorzystać w przyszłości.

Jeżeli ograniczamy naszego użytkownika czasowo w modelu trial, albo w modelu demo, musimy się liczyć z tym że mamy też ograniczony czas na działania sprzedażowe i na działania marketingowe. Musimy w takim wypadku dostosować nasz model biznesowy do działań sprzedażowych.

Wyobraźmy sobie teraz że mamy klienta/potencjalnych klientów, który właśnie zaznajamia się z naszym oprogramowaniem, który zaczyna poznawać jego funkcje i nagle ten Trial się kończy nie zdążył wszystkiego sprawdzić. Zresztą bardzo często zdarza się że on jeszcze nie zdążył wszystkiego sprawdzić, nawet nie zostaje uruchomiony. Więc co tu mówić o przyzwyczajeniu. I teraz jeżeli my jako firma nie wykorzystamy dobrze tego potencjału tych dwóch tygodni na to żeby go przekonać do tego że to jest fajne oprogramowanie że warto z nim zostać na dłużej, na to właściwie ten klient może nam się bardzo łatwo wymsknąć.

W przypadku freemium nie ma tego ograniczenia, to znaczy my oddajemy to oprogramowanie klient się z nim oswaja, zaczyna z niego korzystać.

Właściwie w każdym momencie jesteśmy w stanie marketingowo dostarczać mu informacji o aktualizacjach, o nowych funkcjach o nowych możliwościach wykorzystania naszego systemu.

A on będzie coraz bardziej przekonany do tego, że jednak warto z nami pracować, że jednak warto wykorzystywać nasze oprogramowanie i może zdecydować się na zakup pełnej wersji, w której ma dostęp do zaawansowanych funkcji.

Model Premium

Natomiast Premium i użytkownicy premium i pełna skala możliwości oprogramowania premium to jest to na czym my zarabiamy. Więc taki model freemium jest bardzo ciekawy i możemy dzięki niemu bardzo długo kontaktować się z naszym użytkownikiem. Możemy korzystać z różnych form komunikacji, z różnych narzędzi w tym czasie, kiedy ten użytkownik korzysta z naszego oprogramowania, a nasz użytkownik w każdym momencie może przejść na wersję premium.Ten użytkownik jest przyzwyczajony do naszej filozofii działania, do naszych funkcji.

I teraz tak naprawdę wystarczy że znajdziemy ten jeden haczyk, który przekona go do tego, żeby przeszedł na model premium i stał się naszym płacącym klientem, także wielu gigantów, myślę że się nie myli. Niestety nie każde oprogramowanie jesteśmy w stanie zrobić w tym modelu, ale jeżeli jest taka możliwość, myślę że warto to przemyśleć bo wtedy nawet jeżeli mamy bazę 80% – 90% użytkowników, którzy korzystają z wersji freemium to te 10% użytkowników którzy korzystają z wersji premium może nam cały tutaj biznes finansować i dzięki temu mamy dużo szans biznesowych, bo cała cały czas z tej bazy freemium konwertujemy na klientów płacących, także model do przemyślenia, jeżeli Twoje oprogramowanie, Twój SAAS daje taką możliwości myślę że warto to przemyśleć.


Karol Kieżel

Konsultant Marketingu B2B


Zobacz również:

Konsultant, trener i marketing manager od ponad 12 lat związany z marketingiem B2B i B2C. Już od początku budował doświadczenie tworząc struktury działów sprzedaży i marketingu w lokalnych projektach medialnych. Działa w oparciu o synergię sprzedaży i marketingu, łącząc to z ideą budowania holistycznego podejścia do Customer Experience.

W swojej pracy wykorzystuje:

  • praktyczne doświadczenie w budowie kampanii reklamowych,
  • twórcze metody opracowania komunikacji propozycji wartości,
  • efektywne podejście do budowy lejków marketingowych i programów lead generation.

Dzięki otwarciu na budowanie doświadczeń klientów dostrzega możliwości marketingowe na każdym z punktów styku klienta z marką. W jego opinii marketing ma nie tylko przynosić wymierne efekty biznesowe, ale również wnosić wartość dodaną w życie klientów.

Potrzebujesz wsparcia w marketingu B2B?

Zostaw numer, oddzwonimy i sprawdzimy czy możemy pomóc Ci w procesie rozwoju marketingu.

[contact-form-7 404 "Not Found"]
ilustracja_konsultacje_black