Budowanie wiarygodności marki


Karol Kieżel

Konsultant Marketingu B2B


6 maja 2021

Cześć, dziś kilka słów o budowaniu wiarygodności marki. Budowanie wiarygodności marki to bardzo ciekawy temat, który można rozpatrywać na wiele różnych sposobów. 

Ja dzisiaj chciałbym podpowiedzieć 5 takich działań, które składają się na to, że nasza marka w oczach klientów jest wiarygodna, że chcą jej zaufać, że nie ma w niej takich sprzeczności, które mogą powodować niepewność i które mogą sprawić, że nasi potencjalni klienci będą woleli wycofać się z zakupu, wycofać się ze współpracy, i skorzystać być może z naszej konkurencji. 

Pierwszą taką rzeczą jest budowanie kultury dwustronnej komunikacji, to jest coś takiego co jest z nami od dłuższego czasu, ale często się o tym zapomina, dlatego że w momencie kiedy my nadajemy pewne treści marketingowe, komunikujemy pewne treści marketingowe nie zawsze jesteśmy gotowi na to, że nasi klienci nam na te treści odpowiadają. I mówimy tutaj o mediach społecznościowych, ale nie tylko. Mamy kontakt od naszych klientów ze strony skrzynek mailowych, telefoniczny, zdarza się że tego typu kontakty w pewnym momencie potrafią utknąć, to znaczy klient chce się z nami skomunikować ma jakieś ciężkie pytanie, trudne pytanie i my na te pytanie nie odpowiadamy, brakuje tego kontaktu. Ważne jest, żeby dwustronny kontakt utrzymywać i jeżeli macie zwlekać z odpowiedzią i klient ma poczuć się w pewien sposób niepewnie czy po prostu zignorowany, można powiedzieć to lepiej jest napisać takiemu klientowi że wrócimy do niego z odpowiedzią za 2 dni potrzebujemy coś sprawdzić, potrzebujemy się upewnić, niż czekać te 2 dni aż dostaniemy taką ostateczną odpowiedź, bo przez te 2 dni klient już może z nas zrezygnować, na rzecz naszej konkurencji. 

Drugim tematem jest: Pokaż swój proces. To znaczy zależy nam na tym żebyśmy byli w pewien sposób transparentni, żebyśmy pokazywali to co się dzieje w naszej firmie w jaki sposób, my przeprowadzamy nasze działania, nasze usługi, w jaki sposób powstają nasze produkty, w jaki sposób współpracujemy z naszymi klientami. To jest bardzo ważne bo jeżeli klient nie zna tego procesu, nie jest pewny do tego jakie są kolejne kroki co się stanie kiedy się z nami skontaktuje, może się wahać przed właśnie podjęciem tego kontaktu i podjęciem decyzji, o tym że chce z nami współpracować. Więc fajny jest jeżeli w naszej komunikacji marketingowej pokażemy taki bardzo prosty proces w którym jednocześnie zakomunikujemy wyróżniki naszej oferty na przykład co się dzieje przed podjęciem współpracy, co się dzieje w trakcie współpracy, i w jaki sposób wspieramy naszych partnerów już po zakończeniu współpracy, i to dotyczy zarówno produktów jak i usług, ponieważ tutaj możemy dużo też  ciekawych rzeczy zaproponować. Klient który pozna nasz proces będzie miał wrażenie że nasza marka jest bardziej wiarygodna i jest godna zaufania. 

Trzeci temat to nasi zadowoleni klienci, to znaczy zależy nam na tym, że jeżeli już teraz mamy klientów, którzy są zadowoleni z naszych usług to żeby pokazać i w komunikacji marketingowej dlaczego są zadowoleni, dlaczego nas wybrali, tworzyć case-study, tworzyć nagrania zdobyć pewne wypowiedzi, które pokażą że nasze usługi czy nasze produkty są godne uwagi, że mamy pewne doświadczenie, bo jeżeli nie będziemy potrafili pokazać naszego doświadczenia to nasi potencjalni klienci mogą mieć wrażenie, że nie mają po drugiej stronie wiarygodnego partnera do rozmów, wiarygodnego partnera biznesowego. I dlatego warto po prostu pokazywać te rekomendację i chwalić się innymi klientami. Czwartym elementem jest umiejętność przyznawania się do błędów. Dlaczego warto opowiadać o swoich błędach? Wyobraźmy sobie jak nudne byłby filmy czy historie książki w momencie gdyby wszystko od początku do końca działo się idealnie. Gdyby bohater Bodziu urodził się bogaty i umierał szczęśliwy, żył przez całe życie długo i szczęśliwie z górą pieniędzy. Nie. Najczęściej to polega na tym, że w naszych historiach, jest pewien taki moment załamania to znaczy jest jakiś kryzys, który nasz bohater musi przełamać i podobnie jest z naszymi firmami.

Nie ma ciekawych firm nie ma ciekawych opowieści firm, które od początku do końca świetnie sobie radzą, tam musiało być jakieś potknięcie które przezwyciężyliśmy. Jeżeli będziemy potrafili opowiadać o takich potknięciach opowiadać o naszych błędach i pokazać jak sobie z nimi poradziliśmy, to również podnosimy wiarygodność naszej marki, bo klient ma poczucie, że jesteśmy z nim szczerzy, że nie oszukujemy nie pokazujemy wszystkiego w superlatywach tylko jednak pokazujemy również te elementy kiedy bywało w naszych czasach gorzej, ale sobie z tym poradziliśmy.

Piąty element to: pokaż próbkę swojej pracy. Nic nie podnosi tak wiarygodności jak możliwość pokazania jakiejś części swojej pracy. Być może okrojonej części swojej usługi, albo okrojonej części produktu być może wysłanie jakieś fizycznej próbki, która pokaże, że nasze produkty są wysokiej jakości. Być może rozmowa z naszym specjalistom czy z ekspertem, który pokaże że nasze usługi są wysokiej jakości i że warto nam zaufać, w większym projekcie. Jeżeli uda nam się przekonać klienta właśnie w tej takiej małej próbce, do tego że jesteśmy wiarygodni i że nasze usługi czy produkty są dobrej jakości, to na pewno podniesiemy wiarygodność naszej marki i klient będzie miał przekonanie, że warto z nami wejść we współpracę, warto kupić nasz produkt czy skorzystać z naszej usługi. Także przemyślcie sobie te pięć elementów, być może któryś z nich będzie idealnie pasował do waszej sytuacji, będzie pasował do komunikacji marketingowej o której myśleliście to są takie elementy które być może coś podpowiedzą a czasami mogą w pewien sposób fajnie rozwinąć wasze działania marketingowe, bo być może znajdzie się jakiś ciekawy błąd firmy, który można pokazać. Być może znajdzie się jakiś ciekawy pomysł jak pokazać próbkę naszych produktów i usług, być może chcielibyśmy zaprezentować proces lub skorzystać z innych wymienionych przeze mnie metod. Także bierzcie i korzystajcie i do zobaczenia w kolejnym materiale.


Karol Kieżel

Konsultant Marketingu B2B


Zobacz również:

Konsultant, trener i marketing manager od ponad 12 lat związany z marketingiem B2B i B2C. Już od początku budował doświadczenie tworząc struktury działów sprzedaży i marketingu w lokalnych projektach medialnych. Działa w oparciu o synergię sprzedaży i marketingu, łącząc to z ideą budowania holistycznego podejścia do Customer Experience.

W swojej pracy wykorzystuje:

  • praktyczne doświadczenie w budowie kampanii reklamowych,
  • twórcze metody opracowania komunikacji propozycji wartości,
  • efektywne podejście do budowy lejków marketingowych i programów lead generation.

Dzięki otwarciu na budowanie doświadczeń klientów dostrzega możliwości marketingowe na każdym z punktów styku klienta z marką. W jego opinii marketing ma nie tylko przynosić wymierne efekty biznesowe, ale również wnosić wartość dodaną w życie klientów.

Potrzebujesz wsparcia w marketingu B2B?

Zostaw numer, oddzwonimy i sprawdzimy czy możemy pomóc Ci w procesie rozwoju marketingu.

[contact-form-7 404 "Not Found"]
ilustracja_konsultacje_black