Evergreen content - jak go tworzyć?
Karol Kieżel
Konsultant Marketingu B2B
23 września 2021
Jak tworzyć evergreen content?
Content marketing jest dosyć szeroko wykorzystywany w marketingu B2B, to znaczy mamy do czynienia z różnymi formami treści na stronach internetowych czy ogólnie w komunikacji marketingowej. Natomiast dosyć często okazuje się, że strony, czy strony takich firm, które prowadzą marketing B2B, które są w powiedzmy, w tym segmencie B2B, tworzą pewien content, który jest takim contentem bardziej o charakterze aktualności. Prawda?
Czyli mamy jakąś sekcję aktualności na stronie i tam jeżeli jakaś firma, czy nasza firma zdobędzie certyfikat, jest jakaś obecność na konferencji albo wyjeżdżamy na jakieś targi, pojawia się krótki artykuł, krótszy lub dłuższy artykuł, który opisuje to wydarzenie, tzw artykuły newsowe. I to są takie materiały, które są wykorzystywane, tylko przez jakiś czas, czyli budzą zainteresowanie, tylko w danym czasie, kiedy jest ta nagroda przyznawana, kiedy zbliżają się targi, kiedy się zbliża konferencja. Dobrze jest takie informacje umieszczać na stronie, natomiast to nie są takie informacje, które będą budowały nam zainteresowanie odbiorców przez dłuższy czas.
I tutaj do gry wchodzi nam tak zwany “evergreen content”, evergreen – bardzo zgrabna nazwa – wiecznie zielony content. To są takie treści, które właściwie się nie dezaktualizują, albo dezaktualizują się bardzo, bardzo wolno. Jakiego tego typu treści to są? Jeżeli mówiliśmy, że takimi treściami dotyczącymi aktualności są właśnie jakieś informacje o targach, jakieś takie bieżące tematy, coś, co jest jakąś informacją sezonową albo jest aktualne w ciągu kilku najbliższych tygodni. To są takie rzeczy, które właśnie nie są evergreen contentem.
Evergreen content to są tematy, które są zawsze ciekawe, które zawsze są w branży obecne.
To mogą być jakieś poradniki, mogą być jakieś materiały Frequently Asked Questions, to mogą być instrukcje dotyczące różnych aspektów naszych produktów czy usług, to mogą być recenzje produktów, to mogą być porównania różnych rozwiązań, różnego oprogramowania, różnych materiałów dostępnych w naszej branży, to mogą być jakieś case study, które opisują naszą współpracę pod bardzo, bardzo konkretnym względem z jakimiś wybranymi firmami. I treści w takich materiałach, one są zawsze aktualne i zawsze tam nasz odbiorca znajdzie coś dla siebie, bo nie jest to coś co odnosi się do konkretnego momentu w czasie, tylko dotyczy zagadnienia, które jest związane z naszą branżą, związane z naszą grupą docelową i tak właściwie prawdopodobnie zawsze będzie związane, lub przez bardzo, bardzo długi czas.
Evergreen content – treść wiecznie żywa
Jakiego typu tematy są wiecznie żywe? Właśnie, nie mogą być to aktualności, powinny być to pewne opracowania, jakieś odpowiedzi na pytania, jakieś pogłębienie merytoryczne różnych tematów. I w jaki sposób tego typu tematów szukać? Nie będę ukrywał, że bardzo dużą wartością jest znajomość naszej grupy docelowej, bo wtedy wiemy, co interesuje naszych klientów. Jakie pytania zadają, czy te pytania dotyczą rzeczywiście takich rzeczy, które są merytoryczne, które nie zmieniają się w naszej branży.
Czy to są bardziej pytania dotyczące aktualnej chwili, na przykład cen surowców w danym momencie, czy sytuacji na rynku związanej ze wzrostem cen surowców? To nie będzie temat evergreen’owy, bo za dwa lata ta sytuacja może się zmienić i już może nie być bieżącym tematem, i już nie będzie wyszukiwana przez naszych odbiorców, natomiast jeżeli może się nawet zmienić szybciej, bo sytuacja na rynku może się zmienić nawet po tygodniach czy po miesiącach. Teoretycznie oczywiście, natomiast tutaj chodzi o takie tematy, które rzeczywiście trwają i żeby wyszukiwać takie tematy, to oprócz znajomości naszej grupy docelowej warto wykorzystywać narzędzia do pozycjonowania. Takie narzędzia, które pomagają nam stwierdzić, które frazy w wyszukiwarce są częściej wyszukiwane, bo to pokazuje nam, które tematy są interesujące dla naszych odbiorców.
Wystarczy znaleźć wśród tych tematów takie evergreeny, które zawsze się będą przewijać w naszej branży, i właśnie o nich pisać, właśnie o nich tworzyć materiały.
Doskonałym przykładem tego typu działania są chociażby te nagrania, które teraz tworzę nagrywając właśnie w tym momencie.To są raczej takie rzeczy, które się nie zdezaktualizują, dlatego że tak jak dzisiaj rozmawiamy o evergreen contencie, ten content zasadniczo będzie jego typ, jego zasada działania będzie bez zmian. Więc tutaj nie będzie dużych różnic. Podobnie podcast “Nowoczesna sprzedaż i marketing” też jest przykładem takiego evergreen contentu, ponieważ Szymon bardzo często mówi o tematach, które będą cały czas aktualne, które przynajmniej przez najbliższe lata będą cały czas się sprawdzały i nasza grupa docelowa będzie cały czas ich poszukiwała.
Także szukajcie tego typu tematów, to przyniesie wam bardzo dużo korzyści, bo oprócz początkowego wzrostu, w momencie kiedy aktywnie dystrybuujemy te treści. Te treści będą się też pozycjonować i też z czasem organicznie zdobywać popularność w sieci. Fajnym elementem evergreen contentu jest jeszcze to, że możemy go cały czas aktualizować. To znaczy, to nie jest taki content, który tworzymy raz na zawsze, ale możemy tam dokładać pewne elementy, aktualizować o najnowsze dane rynkowe, aktualizować o jakieś trendy, które zmieniły się w międzyczasie i to daje nam taki artykuł, który będzie cały czas rozbudowywany, który będzie doskonałym źródłem wiedzy na dany temat. I do którego będą zaglądali nasi potencjalni klienci. Jeżeli macie jakieś fajne przykłady evergreen contentu, do którego często zaglądacie, albo który sami stworzyliście na swoich stronach, wrzucajcie go w komentarzach. Bardzo chętnie podyskutuję o tym, co powinno się znaleźć w evergreen contencie, żeby on spełniał swoją zasadę.
Konsultant, trener i marketing manager od ponad 12 lat związany z marketingiem B2B i B2C. Już od początku budował doświadczenie tworząc struktury działów sprzedaży i marketingu w lokalnych projektach medialnych. Działa w oparciu o synergię sprzedaży i marketingu, łącząc to z ideą budowania holistycznego podejścia do Customer Experience.
W swojej pracy wykorzystuje:
- praktyczne doświadczenie w budowie kampanii reklamowych,
- twórcze metody opracowania komunikacji propozycji wartości,
- efektywne podejście do budowy lejków marketingowych i programów lead generation.
Dzięki otwarciu na budowanie doświadczeń klientów dostrzega możliwości marketingowe na każdym z punktów styku klienta z marką. W jego opinii marketing ma nie tylko przynosić wymierne efekty biznesowe, ale również wnosić wartość dodaną w życie klientów.
Potrzebujesz wsparcia w marketingu B2B?
Zostaw numer, oddzwonimy i sprawdzimy czy możemy pomóc Ci w procesie rozwoju marketingu.