Działania content marketingowe
Karol Kieżel
Konsultant Marketingu B2B
17 czerwca 2021
W jaki sposób dobrze zaplanować działania content marketingowe?
Bardzo dużo firm B2B zdaje sobie sprawę, jak ważne są działania content marketingowe. Wiemy, że trzeba tworzyć treści, różnego rodzaju: artykuły, video, webinary. Te treści muszą być zgodne z tym, co potrzebują nasi klienci, nasza grupa docelowa. Natomiast bardzo często spotykam się z problemem, że nie do końca wiadomo jak stworzyć taki realny plan content marketingu. Bardziej to są takie działania ad hoc: “A może teraz napiszmy taki artykuł” “A może teraz nagrajmy takie wideo”, “To może tym razem taki i taki webinar”.
Trzy najważniejsze elementy dobrego procesu content marketingowego.
I tak pierwszy element to jest coś o czym tak naprawdę wiemy, i od czego bardzo często zaczyna się wszelkie rozważania związane z content marketingiem, i bez którego żaden plan content marketingowy nie ma prawa istnieć.
Analiza grupy docelowej.
Analiza grupy docelowej wiąże się z tym, że musimy się bardzo dobrze zastanowić, jakie są zainteresowania naszych odbiorców. Jakie tematy i ich interesują, jakie mają pytania w momencie, kiedy prowadzimy z nimi proces zakupowy. Fantastycznym sposobem na poznanie zainteresowań, na poznanie tych pytań i tematów, które interesują naszą grupę docelową, jest wejście w proces zakupowy i porozmawianie z osobami, które najczęściej ten proces zakupowy prowadzą, czyli z zespołem handlowym. To oni są najbliżej naszych klientów, to z nimi klienci najczęściej rozmawiają, i to jest najlepsza szansa na to, żeby poznać takie najbardziej nurtujące pytania i tematy związane z naszą grupą docelową. To jest bardzo ważne, szczególnie kiedy dział marketingu działa w pewnym odosobnieniu, nie ma do czynienia na co dzień z klientem.
To właśnie od handlowców możemy dowiedzieć się najwięcej o naszej grupie docelowej, ale nie tylko. To jest jakby pierwszy etap, dzięki któremu poznajemy to, o czym właściwie ten nasz content powinien być, czyli na jakie tematy powinniśmy pisać, na jakie pytania powinniśmy odpowiadać za pomocą różnych narzędzi. W momencie, kiedy mamy taką bazę zebraną, kiedy mamy te pomysły już zebrane, w pewien sposób uporządkowane, możemy przejść do drugiego etapu.
I to jest etap, który możemy nazwać etapem analizy.
Analiza.
W etapie analizy najlepiej wziąć odpowiednie narzędzia, takich narzędzi jest bardzo dużo, to są najczęściej narzędzia, które są związane z analizą pozycjonowania, dlatego że jednym z ważniejszych elementów content marketingu jest wykorzystanie go do SEO, do pozycjonowania w wyszukiwarce. I taką analizę robimy przy pomocy odpowiednich narzędzi, które przede wszystkim analizują dla nas słowa kluczowe.
Słowa kluczowe.
Słowa kluczowe pod kątem tematyki, pod kątem popularności, tego typu narzędzia potrafią nam zebrać różne słowa kluczowe, potrafią w pewien sposób zweryfikować nasze hipotezy, czyli jeżeli mamy pomysł, że dane słowo kluczowe może być interesujące, może być często wyszukiwane, one pozwolą nam sprawdzić, jak często to słowo jest wyszukiwane, i czy rzeczywiście wiąże się z taką intencją, z jaką my sobie wyobrażamy. Do tego też przydaje nam się analiza wyników wyszukiwania. Krótko mówiąc, możemy wpisywać różne frazy i sprawdzać, jak wyglądają wyniki. To pewnie daje nam dużą inspirację, do tego, jak ten nasz content powinien wyglądać w przypadku danego słowa kluczowego, w przypadku danej tematyki.
I ostatnim – ważnym elementem, jest analiza konkurencji.
Konkurencja.
Poprzez analizę konkurencji jesteśmy w stanie sprawdzić na jakie słowa kluczowe pozycjonują się nasi konkurenci, co daje też nam pewien pomysł, na co my powinniśmy się pozycjonować, i jaką treść powinniśmy tworzyć, dlatego że prawdopodobnie ta treść jest interesująca dla naszej grupy docelowej. I ostatnim elementem, w momencie, kiedy wiemy już, co interesuje naszych odbiorców, kiedy już wiemy, jakie słowa kluczowe powinny nas interesować, mamy to zweryfikowane przy pomocy narzędzi.
Przechodzimy do ostatniego, i chyba najważniejszego elementu, czyli procesu.
W jaki sposób rozumiemy proces? Proces to jest realizacja planu, czyli w momencie, kiedy mamy już tematy wybrane, kiedy wiemy, na jaki temat chcemy tworzyć, kiedy wymyślamy już pierwsze tematy, dobieramy odpowiednie narzędzia. Musimy odpowiednio wskazać: “Kto?” czyli kto będzie się zajmował z daną czynnością w procesie. Jaką czynnością będzie się zajmował, i kiedy będzie się tą czynnością zajmował.
Dlaczego to jest takie ważne? Dlatego, że bardzo często treści które używamy w content marketingu, one są ściśle związane merytorycznie z działalnością naszej firmy. Jeżeli mamy do czynienia z pracownikami działu marketingu, najczęściej mogą nie mieć tak mocnej wiedzy merytorycznej, jak na przykład właściciele, czy osoby techniczne, które znajdują się w danej firmie. Dlatego bardzo ważne jest, żeby odpowiednio ułożyć ten proces w taki sposób, żeby odciążyć osoby które mają wiedzę merytoryczną. W taki sposób, by osoby które potrafią pisać, potrafią przygotowywać te treści, mogły te treści zrobić znacznie sprawniej, niż gdyby na przykład musiał się tym zajmować właściciel albo jakiś bardzo ważny programista czy bardzo ważny inżynier w firmie. Warto to dobrze zaplanować, i tak na koniec podpowiem wam, że bardzo fajną techniką do odciążania osób, które mają tę merytorykę w firmie, jest taki “wywiad”.
To znaczy – bierzemy takiego właściciela, bierzemy takiego inżyniera, czy programistę, zajmujemy mu powiedzmy, dwadzieścia – trzydzieści minut podczas których on opowiada o temacie, podczas których on przekazuje całą wiedzę. Taki wywiad możemy nagrać i później osoba, która zajmuje się tworzeniem contentu, zajmuje się redakcją contentu, już może na podstawie tego nagrania stworzyć tekst, który będzie odpowiednio zoptymalizowany pod kątem pozycjonowania, który będzie odpowiednio zredagowany, i taka osoba merytoryczna, która bardzo często nie ma ochoty, nie ma umiejętności, nie potrafi pisać tekstów, może przerzucić tę odpowiedzialność na kogoś, kto jest w firmie do tego dedykowany.
Konsultant, trener i marketing manager od ponad 12 lat związany z marketingiem B2B i B2C. Już od początku budował doświadczenie tworząc struktury działów sprzedaży i marketingu w lokalnych projektach medialnych. Działa w oparciu o synergię sprzedaży i marketingu, łącząc to z ideą budowania holistycznego podejścia do Customer Experience.
W swojej pracy wykorzystuje:
- praktyczne doświadczenie w budowie kampanii reklamowych,
- twórcze metody opracowania komunikacji propozycji wartości,
- efektywne podejście do budowy lejków marketingowych i programów lead generation.
Dzięki otwarciu na budowanie doświadczeń klientów dostrzega możliwości marketingowe na każdym z punktów styku klienta z marką. W jego opinii marketing ma nie tylko przynosić wymierne efekty biznesowe, ale również wnosić wartość dodaną w życie klientów.
Potrzebujesz wsparcia w marketingu B2B?
Zostaw numer, oddzwonimy i sprawdzimy czy możemy pomóc Ci w procesie rozwoju marketingu.