Jaka jestrola mediów społecznościowych w marketingu B2B?
Karol Kieżel
Konsultant Marketingu B2B
6 maja 2021
To jest bardzo ciekawy temat dlatego, że urosło wiele różnych takich powiedzmy pewnych oczekiwań względem określonych mediów społecznościowych, w naszej komunikacji w dotarciu do naszych potencjalnych klientów. I warto się zastanowić, co ma na to wpływ i w jaki sposób powinniśmy traktować naszą komunikację w mediach społecznościowych szczególnie w powiedzmy branżach B2B, żeby miała ona sens, żeby przynosiła nam nowych klientów. Pierwszą taką rzeczą, która zawsze przychodzi do głowy jest Linkedin. Czyli Linkedin jako takie miejsce, które jest nastawione bardzo mocno biznesowo, które jest nastawione pod kątem profili profesjonalnych. Pokazujących karierę osób działających na Linkedinie, które pokazują działania firmy. Właściwie często założenia, że na Linkedina się albo wchodzi, żeby sprzedać albo wchodzi, żeby zaprezentować siebie jak najlepiej. Stąd pierwszym takim odruchem jest skierowanie naszych wysiłków w stronę Linkedina. Najczęściej to jest całkiem niezły kierunek jeżeli chodzi o działania B2B.
Z drugiej strony mamy Facebooka. Gdzie Facebook jest traktowany bardziej jako takie luźne medium społecznościowe, które raczej używamy do tego żeby spędzić tam miło czas. Tymczasem biorąc pod uwagę że nasza grupa odbiorców cały czas się zmienia. Pokolenie, które już jest zaprzyjaźnione w pełnym wymiarze z internetem. Ono wchodzi jako teraz osoby decyzyjne do różnych firm, zakłada własne firmy. Często właśnie te osoby do których chcemy dotrzeć i te osoby spędzają czas również na Facebooku między innymi. Teraz my poprzez naszą komunikację jesteśmy w stanie też w tym wolnym czasie, powiedzmy dotrzeć do tych osób i też nawiązać z nimi te relacje pokazać naszą firmę z dobrej strony.
Mamy jeszcze takie media jak Twitter, które są szczególnie ważne dla firm które pozyskują klientów z zachodu, ponieważ Twitter jest znacznie bardziej popularny na zachodzie niż u nas. Jest też YouTube, który też możemy zaliczyć do takich serwisów społecznościowych gdzie prezentujemy treści wideo i gdzie B2B odnalazło też bardzo duży potencjał i coraz częściej jest to stosowane. To co chciałbym podpowiedzieć dzisiaj to warto pamiętać do czego służą nam media społecznościowe, one z założenia służyły do tego, żeby stworzyć taką dwustronną komunikację między naszymi odbiorcami a nami jako powiedzmy osobami, które nadają ton tej komunikacji. To znaczy już nie komunikujemy się w ten sposób, że pokazujemy jakąś kreację reklamową i to jest zawsze w jedną stronę, tylko warto stosować wszystkie możliwości mediów społecznościowych, które umożliwiają nam też słuchanie naszych odbiorców to znaczy chociażby takie rzeczy jak komentarze, ale też tego typu działania jak na przykład grupy tematyczne na Facebooku. Czego dobrym przykładem jest nasza grupa Sellwise “Nowoczesna sprzedaż i marketing”. Nawiasem mówiąc zachęcam do dołączenia do tej grupy, bo jest tam, bardzo dużo ciekawych dyskusji i ciekawych materiałów.
Co jeszcze? Warto korzystać bardzo mocno z wszystkich płatnych możliwości, które dają nam serwisy społecznościowe. Obecnie w wielu przypadkach organiczne zasięgi są mocno ograniczone, stąd musimy już nie tylko aktywnie działać, ale też mieć pewien przemyślany budżet związany z dotarciem poprzez reklamy, poprzez treści sponsorowane do naszej grupy odbiorców.
Ostatnia kwestia to jest to, żebyśmy mocno pomyśleli o tym czy nasza grupa docelowa rzeczywiście jest w danym medium. Jeżeli mamy taki produkt czy taką usługę B2B, która jest skierowana bardzo szeroko, dlatego że, na przykład jak w przypadku Sellwise zajmuje się marketingiem, albo zajmuje się sprzedażą, to wtedy na pewno łatwiej jest nam korzystać z szerokiego spektrum różnych mediów społecznościowych. Natomiast jeżeli mamy bardzo, bardzo ograniczoną grupę docelową, bardzo wąską grupę docelową to wtedy lepiej korzystać z takich precyzyjnych narzędzi targetowania, które daje nam na przykład Linkedin.
Do czego ja zachęcam, to jest to żeby prowadzić świadomą komunikację przez media społecznościowe, żeby budować profile, żeby pokazywać się z jak najlepszej strony. Czy to jako firma oferująca usługi i produkty czy też chociażby jako pracodawca, bo budowanie employer brandingu też jest w tym przypadku bardzo istotne. Warto to robić i warto też odpowiednio planować nasze budżety marketingowe, dlatego że w mediach społecznościowych dla B2B jest duży potencjał i to czy sprawdzi się w naszym przypadku bardzo mocno zależy od tego jak to zaplanujemy i w jaki sposób będziemy to mierzyli. Bo może się okazać że leady, które przychodzą do nas z Facebooka mogą być bardziej w “kaloryczne” niż leady Linkedinowe i w drugą stronę, będziemy musieli wydać więcej pieniędzy na Linkedinie, ale takie lead, który kosztował nas więcej, może też nam przynieść znacznie większy przychód niż lead, który był tańszy a pochodził na przykład z Facebooka, czy z jakiegoś innego medium. Trochę więcej o tym rozmawialiśmy z Szymonem podczas jednego z odcinków podcastu. Zachęcam was do przesłuchania też tego materiału, bo tam rozmawialiśmy dużo więcej o tym w jaki sposób stosować systemy reklamowe w różnych mediach społecznościowych, także w Google ADS, które potraktowaliśmy jako taki bardzo istotny element działań płatnych w sieci. Jeżeli pojawią się jakieś pytania, jakieś problemy którymi chcielibyście się podzielić z nami oczywiście zapraszam do komentowania i zapraszam do kontaktu.
Konsultant, trener i marketing manager od ponad 12 lat związany z marketingiem B2B i B2C. Już od początku budował doświadczenie tworząc struktury działów sprzedaży i marketingu w lokalnych projektach medialnych. Działa w oparciu o synergię sprzedaży i marketingu, łącząc to z ideą budowania holistycznego podejścia do Customer Experience.
W swojej pracy wykorzystuje:
- praktyczne doświadczenie w budowie kampanii reklamowych,
- twórcze metody opracowania komunikacji propozycji wartości,
- efektywne podejście do budowy lejków marketingowych i programów lead generation.
Dzięki otwarciu na budowanie doświadczeń klientów dostrzega możliwości marketingowe na każdym z punktów styku klienta z marką. W jego opinii marketing ma nie tylko przynosić wymierne efekty biznesowe, ale również wnosić wartość dodaną w życie klientów.
Potrzebujesz wsparcia w marketingu B2B?
Zostaw numer, oddzwonimy i sprawdzimy czy możemy pomóc Ci w procesie rozwoju marketingu.