Sprawdź kondycję swojego Marketingu B2B9 listopada 2020|Przez SzymonWitaj w teście, który pomoże Ci ocenić kondycję swojego Marketingu B2B!Test jest bardzo prosty.Odpowiedz na 3 pytania w każdej z 5 kategorii. Staraj się zaznaczyć odpowiedź najbliżej stanu faktycznego!Sprawdź swój wynik w każdej kategorii oraz wynik sumaryczny.Skorzystaj z materiałów dostępnych na naszej stronie, aby poprawić obszary, w których widzisz potencjał.Jeżeli masz pytania, napisz do nas na kontakt@sellwise.pl lub zamów bezpłatną konsultację.Powodzenia!1. Jak dobrze znacie produkty lub usługi oferowane przez firmę? Najczęściej dostaję produkt lub usługę z poleceniem “wypromuj to”, bez wsparcia merytorycznego czy technicznego. Muszę polegać na własnej intuicji często bez znajomości rynku. Mam wsparcie merytoryczne od osób zaangażowanych w proces tworzenia i wdrażania oferty. Mam możliwość konsultacji i lepszego zrozumienia tematu. Marketing ma aktywną rolę w procesie tworzenia oferty. Dzielimy się swoją znajomością rynku i od początku mamy wgląd w motywacje oraz potrzeby stojące za powstaniem produktu lub usługi.2. Jak dobrze znacie odbiorcę produktu lub usługi które oferujecie? Nie mamy segmentacji ani określonego profilu klienta. Działania prowadzimy “na czuja”. Przygotowaliśmy segmentację i zarys profilu klienta w oparciu o dostępne informacje i doświadczenie zgromadzone przez siły marketingu firmy. Staramy się wykorzystywać te opracowania w działaniach marketingowych, z różnym skutkiem. Segmentacja i profil klient powstała jako wspólny projekt sił sprzedażowych, marketingowych i osób zaangażowanych w obsługę klienta. Zweryfikowaliśmy opracowania poprzez działania marketingowe i aktywnie wykorzystujemy je w komunikacji marketingowej z pozytywnym skutkiem.3. Czy istnieje określona strategia marketingowa? Jaka strategia? Mamy ogólnie opisaną strategię i korzystamy z niej do podejmowania decyzji marketingowych. Istnieją określone cele, przede wszystkim o charakterze marketingowym. Istnieje strategia opracowana przez całą firmę, która służy do planowania i podejmowania również poza marketingiem. Określone cele są celami biznesowymi, a do ich realizacji dąży cała firma.4. Która odpowiedź najlepiej opisuje stronę internetową firmy? Pełni rolę wizytówkową: statyczna i koncentruje się na ogólnym przedstawieniu charakteru i oferty firmy z danymi kontaktowymi. Strona internetowa jest traktowana jako istotny element lejka marketingowego. Prowadzone są działania SEO, głównie zewnętrznie, a zawartość dopasowana jest pod kątem treści i bieżąco aktualizowana. Strona internetowa traktowana jest jako główny hub przepływu klientów. Robimy SEO, także wewnętrznie. Mamy przemyślane Call to Action, komunikowane do odbiorców i wykorzystywane w płatnych kampaniach reklamowych.5. Czy firma korzysta z działań content marketingowych? Nie. Raczej sporadycznie, kiedy jest czas. Tworzymy “ciekawe” treści, bez uwzględnienia pozycjonowania i wykorzystania ich w lejku marketingowym. Mamy plan działań content marketingowych, realizowany wewnętrznie lub ze wsparciem zewnętrznym. Treści pisane są z uwzględnieniem SEO, procesu zakupu klienta oraz wykorzystania w lejku marketingowym.6. W jaki sposób korzystacie z mediów społecznościowych? Mamy jakieś profile społecznościowe. Sporadycznie publikujemy aktualności i nowości w ofercie. “Każda firma ma jakiś profil, więc powinniśmy też mieć”. Prowadzimy komunikację w mediach społecznościowych wybranych pod kątem grupy docelowej. Publikacje są elementem strategii content marketingowej. Wykorzystujemy media społecznościowe jako dwustronną formę komunikacji z grupą docelową. Poznajemy lepiej naszych odbiorców i oprócz content marketingu, wzbogacamy je o elementy HR i wizerunkowe. Korzystamy z płatnych metod promowania wpisów. Komunikacja społecznościowa jest wykorzystywana jako narzędzie również poza marketingiem m.in. przez sprzedaż, R&D itp.7. Czy działania marketingowe prowadzone są w sposób cykliczny? Nie, najczęściej brakuje zasobów, by realizować podstawowe działania w sposób ciągły lub cykliczny. Wszystkie działania tworzone są z doskoku lub w momencie, gdy pozwala na to czas. Podstawowe działania marketingowe prowadzone są w sposób cykliczny, tzn. publikacje w mediach społecznościowych kilka razy w tygodniu czy prowadzenie bloga firmowego. Poza rutynowymi działaniami testowane są różne narzędzia i taktyki, ale często nie są powtarzane z braku efektów. Prowadzimy cykliczne działania marketingowe, takie jak publikacje w mediach społecznościowych i content marketing, ale także inne narzędzia i taktyki, wymagające większych nakładów. Planujemy to w sposób cykliczny, jako przemyślana forma realizacji długofalowej strategii.8. Czy prowadzony jest harmonogram działań marketingowych? Nie, osoby lub zewnętrzni wykonawcy realizują obowiązki w ramach przydzielonych obszarów działania bez skoordynowanego planu. Tak, tworzony jest harmonogram w oparciu o wyznaczone przesłanki biznesowe, który jest współtworzony z innymi strukturami firmy i dąży do osiągnięcia założonych celów. Zawiera nie tylko pomysły na komunikację, ale również konspekty działań i wspiera nie tylko działania działu marketingu, ale też inne działy firmy, które mogą z niego korzystać w planowaniu swoich aktywności. Tak, prowadzony jest harmonogram w oparciu o założone cele operacyjne, np. liczba publikacji w miesiącu oraz zarys pomysłów. Harmonogram jest wewnętrznym dokumentem działu marketingu, opracowywanym na własne potrzeby.9. Czy w ramach marketingu firmy istnieje jasny podział pracy i obowiązków? Nie, jest nas mało lub kompetencje członków zespołu są na tyle podobne, że każdy zajmuje się wszystkim. Dział też wykonuje wiele innych zadań poza-marketingowych, więc wiele zależy od sytuacji. Tak, w ramach sił marketingowych istnieje jasny podział kompetencji, ale realizacja zadań jest zlecana na bieżąco, w zależności od charakteru zadania i nakładu pracy. Tak, podział pracy i obowiązków jest jasno określony, a wszelkie działania planowane są z wyprzedzeniem. Każdy zna swoją rolę w procesie i realizuje ją bez potrzeby bieżącego nadzoru i ciągłego podziału zadań.10. Czy w ramach działań marketingowych prowadzona jest analityka? Korzystamy z podstawowych narzędzi, takich jak Google Analytics. Mierzona jest głównie liczba wejść na stronę internetową firmy czy liczba fanów lub polubień w mediach społecznościowych. Analizujemy szereg wskaźników, które ustaliliśmy jako nasze KPI w ramach działań działu marketingu. Należą do nich zasięgi w mediach, liczba odwiedzin, ale również parametry OR i CTR newslettera czy liczba zapisów na stronie oraz leadów. Oprócz monitorowania wskaźników uznanych przez nas za KPI bieżących działań, mamy wdrożoną analitykę obejmującą każdy aspekt lejka marketingowego. Wiemy skąd pochodził odbiorca, co robił oraz w jaki sposób przebiegała konwersja i zamiana w lead sprzedażowy. Na podstawie tych danych efektywnie wybieramy kanały, narzędzia oraz formę komunikacji marketingowej.11. Czy jasno określiliśmy czym jest konwersja i w jaki sposób ją mierzymy? Nie, konwersja nie jest mierzona. Wyznaczyliśmy i mierzymy podstawowe formy konwersji, takie jak liczba zamówień czy przesłane formularze kontaktowe. Oznaczyliśmy podstawowe formy konwersji, ale również wszystkie pomocnicze konwersje, takie jak pozyskiwanie MQL z różnych źródeł. Świadomie budujemy konwersje by otrzymać kwalifikowany lead sprzedażowy lub odpowiednio oznaczyć lead w kontekście lejka marketingowego.12. Czy na bieżąco usprawniasz swoje działania marketingowe? Nie. Niskokosztowe działania prowadzone są w sposób cykliczny, bez analizy, ze względu na brak danych lub know-how. Tak, najczęściej w formie analizy i korekt działania płatnych kampanii reklamowych prowadzonych w wyszukiwarce i mediach społecznościowych. Tak, oprócz korekt w płatnych kampaniach reklamowych oraz pomniejszych aktywności, projektujemy analitykę większych i bardziej złożonych działań marketingowych. Każdorazowo zbieramy wnioski z naszych decyzji oraz reakcji rynku i staramy się budować nowe hipotezy przy kolejnej kampanii.13. Czy marketing współpracuje z siłami sprzedażowymi? Nie, mamy inne priorytety i narzędzia, nie czujemy takiej potrzeby. Tak, sprzedaż zgłasza swoje potrzeby związane z materiałami marketingowymi, a marketing przygotowuje te materiały. Tak, siły sprzedażowe w stały sposób komunikują się z działem marketingu. Ustalane są wspólne plany i aktywności, a strategia działań ustalana jest w oparciu o informacje pozyskane z rynku przez obie strony.14. Czy działania marketingowe są częścią większego procesu? Nie, działania prowadzone są w izolacji od większych planów. Tak, prowadzimy pewne działania, które są na tyle złożone, że tworzą pewien proces i wynikają z siebie nawzajem. Przykładem mogą być zaproszenia do konsumpcji treści lub rejestracji na webinar przesyłane z pomocą newslettera firmowego. Tak, korzystamy z wielu form marketingu, który układa się w wielopoziomowe procesy przeplatające działania sprzedażowe z marketingowymi. Tworzymy działania z myślą o włączeniu je w istniejące procesy, a nie tylko jako odosobnione aktywności.15. Czy w organizacji działań uwzględniony jest proces zakupowy klienta z podziałem na wszystkie istotne fazy? Nie, nie mamy takiej wiedzy o naszym kliencie. W działaniach marketingowych dążymy do szybkiej konwersji klienta na transakcję lub złożenie zapytania ofertowego. Jeżeli są jakieś inne fazy, to nie wykorzystujemy ich świadomie w procesie. Tak, mamy świadomość pełnej ścieżki decyzyjnej klienta i wykorzystujemy odpowiednie działania marketingowe na odpowiednim etapie.6 out of 5 Twoje imię Twój e-mail (wyślemy na ten adres wyniki testu) Time is Up!