Strategie i taktyki w tworzeniu rocznego planu marketingowego
Karol Kieżel
Konsultant Marketingu B2B
12 sierpnia 2021
Strategie i taktyki w rocznym planie marketingowym
Zanim zaczniemy rozmawiać o taktykach, musimy znać dobrą relację, musimy znać prawidłową relację między celami, strategiami i taktykami, które będziemy wykorzystywać w marketingu. Co może być naszym celem? Naszym celem może być na przykład zwiększenie o 30% w ciągu roku liczby leadów, które pochodzą z marketingu. To jest nasz cel, taki cel ogólnofirmowy, ale też już właściwie cel marketingowy, czyli konkretna wartość. W ciągu roku musimy zwiększyć przyrost naszych leadów o 30%. Mamy ustalony cel.
Strategie
Kolejny poziom to są strategie, co zrobimy na takim wysokim poziomie ogólności, żeby ten cel zrealizować? I co możemy zrobić, żeby podnieść o 30% liczbę naszych leadów w ciągu roku? Jeżeli firma do tej pory nie prowadziła, albo prowadziła w bardzo zakrojonym zakresiena przykład inbound marketing, to taką strategią może być rozbudowanie działań inbound marketingowych i to jest nasza strategia. Bardzo ogólny poziom, bardzo szeroki sposób działania, nie mówimy tutaj już o konkretnych zadaniach, czy konkretnych właśnie taktykach, tylko operujemy takim ogólnym stwierdzeniem, takim ogólny stwierdzeniem, jaka jest nasza strategia, po to żeby osiągnąć ten pułap trzydziestu procent leadów więcej. I w momencie, kiedy mamy taką określoną strategię i takich strategii, jeżeli chodzi oosiągnięcie tego pułapu, 30% więcej leadów możemy mieć dużo, bo to może być rozbudowanie inbound marketingu, outbound marketingu, może to być zbudowanie wizerunku eksperta, to wszystko to są przykłady pewnych strategii, które będziemy mieli zaplanowane. Natomiast w momencie, kiedy już mamy określoną taką strategię na wysokim poziomie, powiedzmy, że to będzie ta strategia zbudowania, czy ulepszenia inbound marketingu.
Taktyki
Możemy się zastanowić nad konkretnymi taktykami i na przykład taką taktyką, która pomoże nam zbudować ten inbound marketing, może być poprawienie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwarki. Takie poprawienie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwarki możemy przeprowadzić na przykład za pomocą zrobienia odpowiedniego researchu słów kluczowych i taką taktyką, którą możemy sobie w ramach tego działania zdefiniować, to jest znalezienie odpowiednich słów kluczowych, na które powinna się pozycjonować nasza strona. I to jest właśnie przykład takiej taktyki.
Lead nurturing
Kolejną taktyką, którą możemy zrealizować, to jest większy lead nurturing naszej bazy emailowej, którą być może już posiadamy, być może jeszcze nie posiadamy. Taką taktyką może być na przykład stworzenie takiej bazy email marketingowej, którą zbudujemy za pomocą lead magnetów. To jest bardzo taki ogólny koncept, jeszcze na poziomie dużej ogólności, bo nie mówimy o konkretnych zadaniach w ramach danej taktyki, ale jest już znacznie bardziej konkretny niż zbudowanie inbound marketingu. Więc kolejną naszą taktyką może być właśnie zbudowanie bazy email marketingowej do lead nurturingu.
Lead magnety
Kolejnym takim pomysłem może być zbudowanie całej sieci lead magnetów, całej bazy lead magnetów, które będą nam generowały leady, z którymi możemy dalej pracować. To też jest kolejna taktyka, czyli oprócz tego, że pracujemy z bazą emailową, to jeszcze musimy tą bazę budować, na przykład za pomocą lead magnetów, i te lead magnety mogą być naszą taktyką.
Baza artykułów eksperckich
Kolejnym elementem jest na przykład zbudowanie dużej bazy artykułów eksperckich, czyli tworzymy content marketing, który będzie wzmacniał naszą pozycję, który będzie przyciągał naszych odbiorców na stronę internetową. I zbudowanie takiej bazy artykułów to jest właśnie taktyka, nie mówimy o konkretnym zadaniu, tylko mówimy o jakimś takim szerokim koncepcie. I to jest nasza kolejna taktyka.
Jedna strategia – wiele taktyk
I warto wziąć tutaj pod uwagę, że jedna taka strategia może mieć wiele taktyk, tak jak jeden cel w ramach budowania naszego planu marketingowego, naszej strategii ogólnofirmowej, jeden cel może mieć wiele różnych strategii marketingowych, tak samo jedna strategia może mieć wiele taktyk. Pamiętajcie, że kiedy pracujecie nad takim rocznym planem marketingowym, wszystko co wpiszemy na temat strategii, na temat taktyk, zaczynamy zawsze od burzy mózgów, czyli wpisujemy wszystkie pomysły, wszystkie jakieś kierunki, które wydają nam się prawidłowe. Później możemy to odpowiednio filtrować i decydować się na wybrane taktyki W kolejnym materiale o rocznym planie marketingowym porozmawiamy sobie, jak taktyki należy rozbić na zadania i w kolejnych etapach, być może w kolejnym materiale, będziemy też rozmawiali o tym, w jaki sposób tę całość zabudżetować. Jeżeli macie jeszcze jakieś wątki, pomysły, coś co powinno być powiedziane, w ramach budowania taktyk i budowania strategii w planie marketingowym, zapraszam do komentowania.
Konsultant, trener i marketing manager od ponad 12 lat związany z marketingiem B2B i B2C. Już od początku budował doświadczenie tworząc struktury działów sprzedaży i marketingu w lokalnych projektach medialnych. Działa w oparciu o synergię sprzedaży i marketingu, łącząc to z ideą budowania holistycznego podejścia do Customer Experience.
W swojej pracy wykorzystuje:
- praktyczne doświadczenie w budowie kampanii reklamowych,
- twórcze metody opracowania komunikacji propozycji wartości,
- efektywne podejście do budowy lejków marketingowych i programów lead generation.
Dzięki otwarciu na budowanie doświadczeń klientów dostrzega możliwości marketingowe na każdym z punktów styku klienta z marką. W jego opinii marketing ma nie tylko przynosić wymierne efekty biznesowe, ale również wnosić wartość dodaną w życie klientów.
Potrzebujesz wsparcia w marketingu B2B?
Zostaw numer, oddzwonimy i sprawdzimy czy możemy pomóc Ci w procesie rozwoju marketingu.