Recenzja: Sugester - system CRM


Szymon Negacz

Konsultant, Trener Sprzedaży i właściciel SellWise


1 lipca 2020

sugester-logo

Sugester to kolejne, polskie rozwiązanie, które zakwalifikowało się do naszego rankingu. Tak, jak kilka innych, sąsiadujących pozycji, nie jest to tylko system CRM, a kompleksowe oprogramowanie, łączące wszystkie jego funkcje i posiadające takie dodatki, jak: live chat, helpdesk, moduł do zarządzania zadaniami, baza wiedzy, funkcje forum i e-mail, a nawet rejestrator czasu pracy oraz formularze i VoIP. Ta liczba robi wrażenie, prawda? Sprawdźmy natomiast, jak Sugester radzi sobie w praktyce i czy faktycznie w tym przypadku więcej znaczy lepiej.

Od czego zacząć?

Przechodząc na stronę producenta, bardzo szybko i łatwo możemy rozpocząć aż 30 – dniowe testy, sprawdzając jak Sugester sprawdza w roli oprogramowania w służbie sprzedaży. Wszystko, czego nam trzeba i o co system nas zapyta, to adres e-mail i hasło, które można wpisać z ręki lub skorzystać z opcji rejestracji za pomocą konta Facebook. Po zaliczeniu pierwszej bazy, pora jeszcze na dane dotyczące naszej firmy (nazwa, branża, liczba pracowników) i już będziemy mogli przejść do konkretów – wyboru aktywnych modułów.

Na potrzeby testów postanowiliśmy aktywować wszystkie dostępne opcje – trzeba natomiast liczyć się wtedy z tym, że nasze menu (górna belka) będzie bardziej rozbudowane, co w przypadku rozpoczynania przygody z CRMami w ogóle, może nam nieco namieszać w głowach i po prostu nas przytłoczyć. Na tym etapie warto również krótko wspomnieć o dostępnych wersjach językowych – spośród popularnych, takich jak: angielski, francuski, hiszpański czy niemiecki, czekają na nas również serbski oraz chorwacki (oba w wersji beta).

Sam kokpit Sugestera jest bardzo prosty – pod ręką znajdziemy górne menu z najważniejszymi funkcjami systemu oraz panel z podstawowymi aktywnościami i listą zadań. Tak, jak wspomnieliśmy powyżej, z uwagi na aktywację wszystkich dostępnych modułów, nasza wersja jest dość obszerna, ale w przypadku wyboru samej nakładki CRMowej, z pewnością taka nie będzie.

Podczas analizy kokpitu warto wyróżnić jeszcze „to do” listę, która zbiorczo pokazuje wszystkie zaplanowane działania z możliwością odhaczenia tych zrealizowanych. Ponadto, z tego poziomu dodamy także nowe zgłoszenia, wyślemy wiadomości e-mail, a w przypadku startu – równie szybko skonfigurujemy narzędzie.

Konfiguracja systemu

Trzymając się dzielnie rekomendacji Sugestera, zaczynamy od dodania współpracowników, całkowicie świadomie pomijając synchronizację poczty e-mail i forum sugestii. Zrobimy to z poziomu pulpitu głównego – po przejściu w odpowiedni odnośnik, natychmiastowo przypiszemy odpowiednią rolę w systemie, nadamy login i hasło, a także wybierzemy skrzynkę, którą podepniemy do narzędzia.

Następnie, warto wziąć pod lupę możliwości importu danych – bardzo często, nawet jeśli wcześniej nie korzystaliśmy z żadnego systemu CRM, gromadzimy dane w bazach, arkuszach kalkulacyjnych lub jeszcze gdzieś indziej. Ważne zatem jest to, aby narzędzie, na które się zdecydujemy umożliwiło sprawne zaciągnięcie posiadanych informacji do systemu. Jak to wygląda w przypadku Sugestera? Otóż dane możemy zaimportować na dwa sposoby – korzystając z modułu klientów lub bezpośrednio z ustawień. W obu przypadkach wystarczy dodać właściwy plik – w formacie xls lub csv oraz ustawić odpowiednie opcje, na przykład dotyczące duplikatów, aby po kilku sekundach móc pracować na zaktualizowanej bazie.

To, co jest jeszcze równie istotne na etapie konfiguracji tego typu narzędzia, to możliwość personalizacji lejków i ich poszczególnych etapów. W Sugesterze, funkcja ta nie jest do końca oczywista ze względu na niestandardowe nazewnictwo – o ile sam lejek znajdziemy w wiadomym miejscu, o tyle poszczególne etapy kryją się pod nazwą statusów klienta (interesów), gdzie możemy nimi zarządzać i ustalać odpowiedni priorytet.

Synchronizacja i integracje

Tak jak w recenzjach pozostałych systemów CRM, na pierwszy ogień bierzemy integracje, o których śmiało można powiedzieć, że są jednymi z tych najczęściej używanych w codziennej pracy – skrzynki e-mail oraz kalendarza.

Pierwszą z nich zintegrujemy bezpośrednio z ustawień, przechodząc do konfiguracji poczty e-mail. Co ciekawe, e-mail, z którego zakładaliśmy konto testowe zsynchronizował się automatycznie, należało jedynie zweryfikować go przy wykorzystaniu odpowiedniego linku, który otrzymaliśmy na skrzynkę. Gdybyśmy jednak chcieli podpiąć inną, zrobimy to poprzez standardowy formularz, taki jak poniżej.

Przechodząc natomiast do tematu kalendarza, na próżno szukać możliwości jego synchronizacji – Sugester nie posiada takiej opcji. Moduł ten znajdziemy w zakładce działania – kalendarze, gdzie zaplanujemy wszystkie czynności i przydzielimy odpowiednie osoby. Czujemy tutaj duży niedosyt, co jest oczywiście bardzo subiektywne – niemniej jednak, pracując w oparciu o kilka zewnętrznych rozwiązań nie wyobrażamy sobie braku możliwości ich integracji z systemem CRM.

Wszystkie pozostałe integracje znajdziemy, tak jak wiele wcześniejszych funkcji, w ustawieniach. Nie ma tego za wiele, jednak ciekawą opcją jest na pewno Fakturownia, która automatycznie zaciąga dane do systemu i pozwala na wystawianie faktur z poziomu Sugestera. Wielka szkoda, że ta zakładka jest tak skąpa i nie oferuje za wielu gotowych integracji – sytuacje nieco ratuje jedynie fakt, że do swojej dyspozycji mamy API, dzięki któremu jesteśmy w stanie zintegrować Sugestera z wieloma zewnętrznymi rozwiązaniami.

CRM

Czas na moduł, na który z pewnością wielu z Was czekało – CRM. Został on podzielony na klientów, gdzie możemy budować swoją bazę, oraz na interesy, które nie są niczym innym, jak szansami sprzedaży. Na pierwszy rzut oka to bardzo niewiele, jednakże w obu przypadkach, gdy rozwiniemy opcje, to będziemy mieć szereg dodatkowych możliwości, takich jak na przykład: generowanie raportów, edycja lejków, o której wspominaliśmy powyżej, czy też przypisywanie kategorii i inne.

Szanse sprzedaży, inaczej w tym przypadku – interesy, możemy wyświetlać w postaci standardowej listy lub tablicy kanban, dzięki której zarządzanie dealami jest bajecznie proste. Ponadto, z poziomu tej zakładki, wygenerujemy również raporty, stworzymy nowy proces sprzedaży, wyeksportujemy niezbędne dane, no i najważniejsze – przejdziemy bezpośrednio do konkretnej szansy sprzedaży.

Znajdziemy tutaj wszystko co najbardziej istotne – zaplanowane działania, notatki, informacje o transakcji, dane kontaktowe, aktywności systemowe, wydarzenia, a nawet płatności. Bezpośrednio z tego poziomu wyślemy również wiadomości e-mail oraz zadzwonimy do kontaktu, jeżeli pojawi się taka potrzeba.

Nie zapominając jeszcze o tym, co z punktu widzenia pracy na systemach CRM jest niesamowicie istotne – o raportach, sprawdzamy, jak Sugester sobie z tym radzi. Tak, jak wcześniej wspominaliśmy, dane można analizować na podstawie zestawień bezpośrednio z nakładki CRMowej lub po prostu z modułu raportów, gdzie w obu przypadkach mamy do dyspozycji 25 gotowych zestawień, a także możemy stworzyć od zera swoje własne.

Oprócz tego, istotną zakładką są również zadania, które w Sugesterze mają wygląd kalendarza z możliwością wyświetlania informacji w systemie dziennym, tygodniowym i miesięcznym. Każde dodane zadanie oprócz tego, że pokaże nam się właśnie tutaj, to również w szansie sprzedaży (o ile będzie dotyczyło wybranego kontaktu), ale także w sekcji twoje zgłoszenia, znajdującej się w panelu głównym.

Na koniec, nie zapominając o innych ciekawych funkcjach, które pomogą nam w codziennej pracy, przyglądamy się projektom oraz kampaniom e-mailingowym. Pierwsze z nich wyglądem i możliwościami przypominają już wcześniej poznane interesy – informacje możemy wyświetlać w postaci listy lub tablicy kanban, a dodanie projektu ogranicza się do jednego kliknięcia.

Możliwość projektowania kampanii e-mailingowych jest natomiast pozytywnym zaskoczeniem – z poziomu Sugestera nie dość, że jedno- lub dwustopniowe kampanie marketing automation, to również zaplanujemy automatyczne odpowiedzi oraz będziemy mogli zliczać otwarcia i kliki naszych wiadomości.

Aplikacja mobilna

Niestety Sugester nadal nie posiada aplikacji mobilnej. Jedyne, o czym wspomina producent, to responsywna strona internetowa, która w wersji mobilnej działa bez zarzutu i to prawda. Jesteśmy w stanie wykonać każdą akcję, a przyciski są na tyle duże, że obsługa tego systemu z urządzenia mobilnego nie powinna sprawiać większych kłopotów. Nie jest to jednak aplikacja, która skróciłaby i ułatwiła chociażby sam proces logowania i tu niestety pozostaje niedosyt.

                         

Plusy

1. 7 wersji językowych – w tym polska wersja językowa.
2. Dostępność API.
3. Możliwość wysyłania mailingów.
4. Integracja z VOIP.
5. Dostęp na podstawie ról.
6. Wsparcie wielu walut.
7. Możliwość zmian dedykowanych.
8. Krótki czas reakcji na zgłoszenie – mniej niż pół godziny.
9. Dostępne dodatkowe i kompatybilne moduły – fora sugestii, bazy wiedzy, formularze, czaty.
10. Możliwość projektowania własnych procesów sprzedaży.
11. Możliwość generowania własnych raportów.

Minusy

1. Brak modułu ofertowania.
2. Brak integracji z kalendarzem.
3. Brak aplikacji mobilnej.
4. Brak ciekawych, gotowych integracji, w tym brak integracji z Zapier.

Podsumowanie

Sugester jest przyzwoitym rozwiązaniem dla MŚP. Poza funkcjami umożliwiającymi sprawnie zarządzać sprzedażą, można o nim powiedzieć również, że jest on po części rozwiązaniem marketingowym – pozwala na przykład umieścić formularze na stronie, które od razu po uzupełnieniu przez użytkownika, trafiają prosto do systemu CRM, a także posiada całkiem fajnie rozbudowany moduł do e-mailingu, umożliwiający tworzenie efektywnych kampanii e-mailowych. Mimo, że posiada kilka braków i czasami bywa nie do końca intuicyjny, to zdecydowanie przyda się w codziennej pracy z klientem – warto przetestować!