Jak wykorzystywać Facebook ADS i Google ADS w lead generation?

Karol Kieżel
Konsultant Marketingu B2B
1 lipca 2021

Jak wykorzystywać Facebook ADS i Google ADS w procesie lead generation?
O wykorzystywaniu systemów reklamowych powiedziano już tak wiele że właściwie ciężko powiedzieć coś więcej i nie chciałbym dzisiaj opowiadać o tym w jaki sposób generować leady z wykorzystaniem remarketingu czy innych różnych innych możliwości, które dają nam narzędzia Facebooka ADS i Google ADS, ale chciałbym skupić się na różnicy między tymi dwoma systemami o której warto zawsze pomyśleć w momencie, kiedy planujemy naszą kampanię marketingową, czy planujemy nasz proces lead generation i żeby o tym opowiedzieć chciałbym na początku nakreślić takie dwa schematy od których często zaczynam pracę z klientami, żebyśmy rozumieli, żebyśmy pracowali jak na jednej płaszczyźnie w jednym trybie.
Komunikacja marketingowa
Pierwszy schemat to jest taki prosty schemat który opowiada trochę o komunikacji marketingowej, jak wyglądają w zależności od naszej komunikacji marketingowej. Jeżeli w centrum naszej komunikacji mamy treść efektem naszej treści komunikacji marketingowej powinna być jakaś konwersja, natomiast na pewno ta konwersja i ta treść nie będzie miała sensu jeżeli nie będzie mieć do tego odpowiedniej dystrybucji.
Zarówno Facebooka ADS jak i Google ADS one mieszczą nam się w dystrybucji, one są dla nas pewnym źródłem ruchu w naszej komunikacji marketingowej. Używamy tego jako narzędzi, które sprowadzają odbiorców do naszej komunikacji marketingowej na naszą stronę, ale jeżeli mówimy na przykład jakiś lead magnetach to wtedy możemy wykorzystywać do tego właśnie Google ADS i Facebook ADS jako źródło.
Etapy procesu zakupowego
Nie każda nasza treść będzie taka sama, dlatego że różne nasze treści będą adresowały grupę docelową na różnym etapie procesu zakupowego. I teraz chwilę o tym procesie, jeżeli chcielibyśmy fazy procesu zakupowego w takiej bardzo prostej formie to możemy je rozpisać w ten sposób: zaczynamy od problemu, następnie nasz odbiorca ma pewną koncepcję na rozwiązanie problemu, w wyniku koncepcji zaczyna się edukować, gdy się już wyedukuje dostatecznie ma takie poczucie, dochodzi do wyboru i na samym końcu mamy zakup.
Jaką rolę może w tym wszystkim mieć Facebook ADS i Google ADS?
W momencie kiedy mamy takiego odbiorcę, który korzysta z reklam tekstowych Google czyli powiedzmy wpisuje jakieś słowo kluczowe pojawia mu się reklama na samym początku wyników wyszukiwania i decyduje wtedy czy jest przekonany do tego, żeby w daną reklamę kliknąć czy ta reklama sprawia wrażenie że odpowiada na jego zapytanie i to jest bardzo istotne. Mamy tutaj do czynienia z konkretnym zapytaniem to znaczy mamy takiego klienta, który już poszukuje to znaczy ma świadomość że istnieją pewne rozwiązania i stara się edukować dlatego on raczej będzie obecny już na etapie koncepcji, czy edukacji bo to jest klient, który już ma pewien pomysł, już zaczyna szukać, już zaczyna starać się znaleźć rozwiązanie i wtedy jeżeli za pomocą Google ADS czy reklamy tekstowej damy klientowi to rozwiązanie, którego poszukuje czy podpowiedź tego czego on może poszukiwać to wtedy mamy większą szansę, że te reklamy nie tylko będą klikalne, ale też będą nam konwertowały później dalej w naszym procesie lead generation.
Natomiast w przypadku Facebook ADS mamy sytuację, również podobną, bo ten klient możesz być świadomy pewnej koncepcji, może już chcieć się edukować. Natomiast musimy wtedy go odpowiednio wysegmentować. No bo na Facebooku ta osoba nie będzie bezpośrednio szukała tego rozwiązania, tylko ona będzie się natykała na tę reklamę, ta reklama będzie starała się jej pokazać w odpowiednim tego procesu zakupowego i przekonać do tego, żeby przejść dalej do naszej komunikacji marketingowej, ale z racji tego że ta reklama wyświetla się naszemu użytkownikowi bez potrzeby, bez potrzeby jakiegoś ruchu z jego strony i jesteśmy w stanie różnymi metodami ten segmentację zrobić i znaleźć tych klientów, którzy są jeszcze na wcześniejszym etapie procesu zakupowego. Możemy docierać do nich na tym wcześniejszym etapie czyli w przypadku Facebook ADS możemy też adresować klientów, którzy są na bardzo wczesnym etapie problemu być może są na wczesnym etapie koncepcji gdzie jeszcze nie mają sprecyzowanych, różnych sposobów na rozwiązanie swojego problemu, mogą też być również na takim wczesnym etapie edukacji, gdzie jeszcze jesteśmy w stanie poprzez prezentowanie różnych ciekawych rozwiązań zaprezentować nasz produkt, nasze rozwiązanie jako dodatkową koncepcję rozwiązanie problemu klienta.
W momencie, kiedy będziecie planować swoje kampanię Lead Generation pomyślcie o tym, nie każdy klient jest w tym samym miejscu, nie każdemu klientowi trzeba pokazać, że mamy promocje czasami trzeba przy pomocy naszych reklam wyedukować czy zaproponować pewną koncepcję rozwiązania. Nie każdy system, nie każda reklama będzie dobra do zagospodarowania tego procesu zakupowego, danego etapu zakupowego na którym jest nasz klient. Jeżeli wy macie jeszcze jakieś punkty, według których rozróżniacie, kiedy lepiej wykorzystać Facebooka ADS, a kiedy lepiej wykorzystać Google ADS, to piszcie chętnie i o tym podyskutujemy.
Konsultant, trener i marketing manager od ponad 12 lat związany z marketingiem B2B i B2C. Już od początku budował doświadczenie tworząc struktury działów sprzedaży i marketingu w lokalnych projektach medialnych. Działa w oparciu o synergię sprzedaży i marketingu, łącząc to z ideą budowania holistycznego podejścia do Customer Experience.
W swojej pracy wykorzystuje:
- praktyczne doświadczenie w budowie kampanii reklamowych,
- twórcze metody opracowania komunikacji propozycji wartości,
- efektywne podejście do budowy lejków marketingowych i programów lead generation.
Dzięki otwarciu na budowanie doświadczeń klientów dostrzega możliwości marketingowe na każdym z punktów styku klienta z marką. W jego opinii marketing ma nie tylko przynosić wymierne efekty biznesowe, ale również wnosić wartość dodaną w życie klientów.
Potrzebujesz wsparcia w marketingu B2B?
Zostaw numer, oddzwonimy i sprawdzimy czy możemy pomóc Ci w procesie rozwoju marketingu.